17 mars, 2011

Över 112 000 besökte båtmässan Allt för sjön

Båtintresset i Sverige är stabilt. Hela 112 395 människor besökte båtmässan Allt för sjön på Stockholmsmässan som stängde i söndags. Årets tema, ”Sommardrömmar”, blev för många också verklighet eftersom det inrapporterades ovanligt många båtköp under mässdagarna.

Större mässa, fler utställare och en ökning av antalet sålda båtar. Så kan 2011 års Allt för sjön sammanfattas. Mässan stängde dörrarna i söndags och kunde då räkna in 112 000 besökare under de tio dagarna mässan var öppen.

– Årets Allt för sjön blev ett lyft för hela båtbranschen. Ovanligt många köpare hittade sin drömbåt här på mässan, och nu spår branschen också en tioprocentig ökning för året, säger Thomas Sandberg, projektledare för Allt för sjön.

Bland båtarna som såldes på mässan kan de två båtar som visades i avdelningen Det enkla båtlivet räknas in. Under mässdagarna renoverade elever från Marina Läroverket i Danderyd som vanligt de två begagnade båtarna, en Laser segeljolle och en liten motorbåt, Ockelbo HT19. De putsades och målades till toppfinish och utrustades med nya tillbehör.

Sista mässdagen auktionerades de ut till allmänheten. Lasern klubbades bort för 24 600 kronor och motorbåten för hela 55 250 kronor. Två nya och glada båtägare blev därmed ägare till varsin ”sommardröm”.

Allt för sjön ses av många som starten på båtsäsongen. Inte minst av landets många båtklubbar som höll 140 möten och utbildningar på mässan. Allt för sjön är båtmässan för alla familjens medlemmar och inte minst de små som hade flera egna avdelningar där lek blandades med en lagom portion båtvett och båtetikett på ett lustfyllt sätt.

– Redan i slutet av förra veckan var det många utställare som bokade plats på nästa års Allt för sjön. Det visar på att båtintresset har en fortsatt positiv utveckling, säger Thomas Sandberg.

Under den sista helgen gick Vildmarksmässan och Flugfiskemässan parallellt med Allt för sjön, vilket säkerligen ökade antalet besökare till Allt för sjön eftersom båt- och vildmarkslivet har många gemensamma nämnare.

Foto: Gustaf Kaiser, Stockholmsmässan.