14 mars, 2011

Vinnarna i tävlingen Årets Outdoorprodukter

Årets Outdoorprodukter 2011 utsågs i förra veckan på Vildmarkmässan och Svenska Flugfiskemässan på Stockholmsmässan. Vinnare blev den anpassningsbara kajakbyggsatsen Martini från Point 65, samt Gränslös Resors vandring för kvinnor i Nepal. Juryns beslut blev enhälligt trots att bidragen i år var fler än tidigare och kvaliteten hög. Årets Outdoorprodukt 2011 blev Point 65 Martini.

Juryns beslut blev enhälligt trots att bidragen i år var fler än tidigare och kvaliteten hög.

Här är en film som beskriver den vinnande kajaken:

http://www.point65.com/point.martini/introducing_martini_4.mov

Deltagarna tävlade i två kategorier: Mässans bästa produkt hårdvara, dvs. produkter som utrustning, kläder, etc. ,samt mässans bästa produkt mjukvara, dvs. produkter som arrangemang, resmål etc.

Vinnaren i Kategorin hårdvara kajakbyggsatsen Martini från Point 65. Motiveringen löd:

”En nytänkande produkt som kan locka en nu kategori friluftsintresserade ut på vattnet. Stabil och säker som enkelt anpassas efter antalet familjemedlemmar. Måhända inget för den erfarne paddlaren, men absolut för familjen som vill ha kul på vattnet i sommar.”

Vinnaren i Kategorin mjukvara är Gränslösa Resors vandring i Nepal och Tibet. Motiveringen lyder:

”30 % av Nepals kvinnor är analfabeter. Gränslösa Resor försöker göra skillnad genom att utbilda kvinnliga bergsguider i en hittills mansdominerad värld. Delar av intäkterna går till lokala teahus och gästgiverier. Konceptet skapar nya kontaktytor och får kvinnor på plats att växa.”