23 februari, 2011

Pengar förstör miljön

Ibland häpnar jag, rättare, jag borde inte göra det men… Hur kan en kollega (?) få statliga medel för ”fritidbåtsändamål…” att bli potentiellt skadliga miljösubventioner? Det är så tokigt att både gråt och skratt fastnar i halsen.

Det är tidningen Neo – som jag aldrig tidigare hört talats om – och gratisblaskan Metro som framför detta märkliga påstående med jätterubriker i den senare publikationen.
OK, i vissa delar av reportaget finns sanningar som inte behöver bestridas, anslag för överfiskning, konstgödsel, exportbidrag för jordbruksbidrag med mera även om också dessa kan få kaffet att fastna i halsen på en del. Men fritidsbåtsändamål…
Man kan undra om vissa reportrar förlorat förmåga att läsa. Det anslag som heter fritidsbåtsändamål består till större delen av pengar till sjöräddning, en stor del enligt internationella åtagande och pengar för utprickning med mera.

Miljöförstörande?
Okunskapen är ibland förfärande. Att sedan en känd miljöpolitiker (Maria Wetterstrand) har jobbat tillsammans med reportern gör sannerligen inte saken bättre.
Häromdagen kom så Transportstyrelsen sedan länge efterlysta undersökning av fritidsbåtlivet.
Det blir fler och fler båtar, hela 881 000 stycken.
Ett märkligt faktum går att dra fram ur siffermassorna. Hela 86,8 procent av fritidsbåtflottan – det är fler än 800 000 – saknar fast toalett ombord.
Ställ detta faktum mot regeringens och Transportstyrelsens kommande förbud för toatömning från fritidsbåtarnas toatankar.
Tala om att slå ihjäl flugor med stekpannan…
Svenska Båtunionen har i åratal krävt flera fasta toaletter i de mer frekventerade naturhamnarna – oftast utan resultat…

Så en annan sak, en kampanj som sedan en tid pågått på västkusten om ”att göra mera affärer av båtlivet” börjar nu märkas på en del håll.
I Tanums kommun – en kommun med massor av båtplatser för fritidsbåtar – har kommunledningen beslutat höja avgifterna för de fasta platserna.
Med hur mycket undrar ni?
Jag kan berätta:
Över 100 procent!
Priset för en plats för en eka steg från 2 000 kr per år till över 4 000 kr per år.
Vad blir resultatet? Jo, många äldre, pensionärer till exempel, måste lämna från sig sina platser.
Höjningen är ett direkt resultat av år av eftersatt underhåll.
Färre båtar ger väl färre affärer?

Kommentarer

Micke 22:42:40 2011-03-23

Någon som vet om det finns någon form av bidrag för att köpa elbåt? funderar på att köra taxibåt som drivs enbart med el….