11 februari, 2011

Promarina projekterar unikt marint centrum i Uddevalla

Promarina skall tillsammans med Uddevallaföretaget Marinhuset AB utveckla småbåts- och gästhamnsverksamheten i centrala Uddevalla. – Det här är början till att förverkliga visionen att Uddevalla blir ett maritimt center och på sikt leder det till 100-150 nya jobb, säger kommunalrådet Essam El-Naggar, FP.

Pressrelease:

– Promarina har genom en intressetävling blivit utvalda av Uddevalla Kommun att utveckla gästhamn och fasta båtplatser i Uddevalla stad. Promarina förhandlar nu med kommunen om genomförandet av projektet, säger Mats Bylund, VD för Promarina.

Är detta ett projekt som stämmer väl överens med Promarinas affärsidé? – Absolut, vi har en vision om hamnar i städer och i den visionen ligger många olika delar. I Uddevalla har vi möjlighet att skapa en anläggning som täcker in det mesta i den visionen. En väldigt komplett anläggning helt enkelt.

Vad innefattas i Promarinas uppfattning av en komplett anläggning? – Först och främst ligger marken och vattnet väldigt centralt, det är endast en kort promenad från stadskärnan. Redan idag finns hotell, restaurang och kontorshotell precis intill den framtida gästhamnen. Vi bygger en ny gästhamn och runt den byggs kommersiella lokaler i sjöbodsform för verksamheter som hör hemma i en hamn och i en turistanläggning i stort. Dessutom har vi möjlighet att anlägga båtservice med vinterförvaring, reparationsvarv, lyftmöjligheter, sjömack osv. I den befintliga gästhamnen planerar vi att göra en hamn med fasta båtplatser som blir väldigt attraktiv för de boende i närområdet och även för båtägare inåt landet som vill ha sin båt på västkusten men som inte har någon möjlighet till det idag. Det tillkommer även ytterligare en hamn för fasta båtplatser lite längre ut i hamnområdet.

Vad gör att Promarina är bra lämpade för detta projekt? – Det vi tror att kommunen föll för är att vi inom Viamaregruppen har ett komplett utbud av verksamheter och tjänster som passar så väl i detta projekt. Ca 70 % av de verksamheter som behövs finns inom vår grupp. Dessutom har vi de ekonomiska muskler som krävs vilket jag inte tror att så många andra intressenter i projektet har. Projektet passar också Promarinas affärsidé och verksamhet mycket bra och vi har fått mycket uppmärksamhet de senaste åren för de hamnar vi har tagit över och det jobb vi gör där.

Vilka kommuner samarbetar ni med idag? – Vi har tagit över hamnar i fem kommuner så här långt. Norrtälje gästhamn och Furusunds gästhamn i Norrtälje kommun, gästhamn och ett antal fastplatshamnar i Oxelösunds kommun, Arkösunds gästhamn och fastplatshamnar i Norrköpings kommun, gästhamnar och fastplatshamnar i Mariefred och Strängnäs i Strängnäs kommun samt Wallhamn där vi har ett samarbete med Tjörns kommun. Uddevalla är vårt största projekt hittills som beroende på hur vi finansierar lokalbyggnationen kommer att uppgå till ca 40-45 miljoner kronor.

Hur ser tidsplanen ut? – Vi hoppas få ett avtal klart innan årsskiftet och därefter tar det 3-5 år innan det är helt utbyggt. Det förutsätter att det kommersiella underlaget motsvarar våra beräkningar men det ser positivt ut tycker vi.

Promarina har merparten av sina anläggningar på ostkusten idag, hur kommer det sig att ni tittar västerut denna gång? – Västkusten är mycket intressant för oss. Det finns ett stort underskott på båtplatser. Sedan är naturen sådan att det är ont om skyddade naturhamnar som ostkusten har gott om. Det gör att behovet av bra gästhamnar är stort. Dessutom finns det ett stort inflöde av utländska båtar och många av dem har västkusten som sin första anhalt i Sverige.

Hur ser det ut idag på gästhamnsfronten i Uddevalla? – Idag finns en liten kommunal gästhamn utan någon som helst service. Den sköts av turistbyrån. Sedan finns det en del fasta platser som sköts av tekniska förvaltningen på kommunen. Det är helt klart inte något som man har prioriterat och fokuserat på tidigare.

Är det en vanlig bild i sjönära kommuner? – Ja, absolut. Det finns självfallet kommuner som gör ett bra jobb med detta men den stora majoriteten ser ut som i Uddevalla. Hamnarna sköts ofta ihop med fotbollsplaner, snöröjning och diverse andra delar i kommunen och inget större fokus läggs på gästhamnar och marinor för fasta båtplatser.

Tittar man på era skisser och projektplaner hittar man en del spännande inslag utöver det man förväntar sig hitta i en gästhamn. En sådan är Outdoor World, vad är det? – Vi har tittat på ett amerikanskt koncept som vi tycker skulle passa väldigt bra i hamnen. Outdoor World är ett “shop in shop-koncept” där olika aktörer erbjuder olika produkter och aktiviteter där minsta gemensamma nämnare är utomhus och friluftsaktiviteter i olika former. Hallen skall innehålla ett antal butiker/verksamheter med egna ytor och inredningar som t.ex. bergsklättring, fiske, kajaking, jakt, golf, fyrhjulingar, vattenskidor m.m. Man kan även ha aktiviteter i själva hallen som t.ex. klätterväggar och golfsimulatorer. Uddevalla är ju en stad som har shoppingprofil på sin turism. Torp som ligger strax utanför staden är Sveriges tredje eller fjärde största shoppingområde idag och med Ikeas etablering blir de nästa störst. Vi tror därför att Outdoor World skulle passa bra in i den profilen och kunna bli en attraktion i sig. Kommunen har dessutom anslagit medel för att bygga ett äventyrsbad och de diskuterar om det skall placeras i anslutning till gästhamnen vilket också skulle bli en attraktionskraft för besökande båtar. Inte minst under perioder med sämre väder.

Förutom den del som ligger nära stadskärnan innefattar våra planer även det som kallas för Svenskholmen som ligger precis utanför staden där det idag finns fasta båtplatser. Där har kommunen ambitiösa planer på att bygga turistattraherande verksameter såsom restauranger och caféer. Det är en mycket trevlig miljö precis vid ett bad och i början av en fin strandpromenad. I samband med kommunens satsning har vi där möjlighet att bygga korttidsplatser för besökande båtar som vill ligga över dagen. En typ av gästhamn men utan den service som behövs vid övernattning.

Nyligen övertog Promarina över driften av Norrtälje gästhamn. Det innebär att Promarina AB sköter driften av nio gästhamnar och marinor runt om i Sverige. Det är Arkösund, Norrköping, Furusund, Mariefred, Norrtälje, Oxelösund, Strängnäs, Sandhamn och Wallhamn. I Viamarekoncernen ingår även Nimbus Boats, Stockholm Radio