4 februari, 2011

Mycket träbåtskultur på Båtmässan i Göteborg

Veteranbåtshallen på Båtmässan 2011 erbjuder besökaren ett fantastiskt möte med träbåtskulturen i Sverige. Det är en fest för alla sinnen. Ljuvliga båtar i blickfånget, doften av linolja blandad med trätjära, ljudet av en Skandia tändkulemotor som dunkar igång mitt i hallen. Bland annat visas den nyrenoverade Tiedemanbåten Nostalkia.

Fokus ligger i år på renovering av träbåtar, vinnande skönheter, rena nybyggen och allt som krävs av material, teknik och utrustning för att hålla en träbåt i form.

Den svenska träbåtsflottan är världsunik. Mängder av klassiska båtar har bevarats i landet, båtar som inte lämnar någon oberörd. Här finns Pettersonbåtarna, Ljungströmarna, Östlundarna, Solöbåtarna. Här finns kostrarna, skärgårdskryssarna, jullarna, ekorna, sniporna.

“Nostalgia”
En av höjdpunkterna i Veteranbåtshallen 2011 är presentationen av tidningen Nostalgias renoveringsprojekt av en kabinbåt från Karlskrona. Det är en spännande resa som visar hur engagemang och goda krafter kan rädda en till synes hopplöst förlorad veteranbåt och få den att leva vidare.

Båten är ritad av konstruktören och ingenjören Stig Tiedemann, Saltsjöbaden, de eleganta linjernas mästare som skapade många vackra kabinbåtar på 40- och 50-talen. Stig Tiedemann jämförs ibland med norske konstruktören Rickard Furuholmen som låg bakom ritningen till Jonas Olssons BEA. Den intresserade mässbesökaren kan enkelt ta sig mellan båtarna för att själv studera eventuella likheter i båtarnas formspråk.

Tiedemannkryssaren som ställs ut i Veteranhallen byggdes 1955 på Bröderna Törnqvists Båtbyggeri i Karlskrona. Långt senare upptäcktes båten på land i Söderhamn av Peter Törnqvist, fotograf på tidningen Nostalgia. Båten stod utomhus, utan täckning, och var i princip slut. Det visade sig att båten var byggd av Peter Törnkvists egen farfar Axel Törnqvist, vilket blev startskottet till en totalrenovering i tidningens regi.

Varvet i Karlskrona hade nu bytt namn till Saltö Varv, men mycket av utrustningen från originalbygget fanns kvar och kunde göra tjänst igen.”Det är helt fantastiskt att kunna ställa ut farfars båt här på Båtmässan i Göteborg”, säger Peter Törnkvist, “renoverad med samma bandsåg och sjösatt vid precis samma brygga 55 år senare!”

“Traditionella svenska båttyper”
I Veteranhallen visas också några av de traditionella svenska båttyperna. En tidig Rånäsjulle byggd av Otto Hallberg, och bredvid den en helt nybyggd 16-fots spririggad ekjulle från Lilla Kålviks Båtbyggeri på Orust. Jullen bygger på en uppmätning av segelmakare Harald Karlssons julle från Rönnäng som var “väldigt go i sjön” enligt segelmakaren själv. Den nya jullen är byggd av Christina och Johnny Andersson, dotter och dotterson till legendariske båtbyggaren Roland Persson.

“Vinnarna”
Mässbesökarna kan också njuta av några av vinnarna från sommarens succébetonade träbåtsfestival i Skärhamn. I klassen bästa veteranmotorbåt vann en magnifik snipa i toppskick signerad mästaren själv, Roland Persson. “Där var det sugpassning överallt” minns båtbyggarsonen Björn Persson som var med på bygget. “Perfekt passform, både där det syntes och även där det inte syntes. Det gör båten extra stark. Allt håller emot.”

“Racern BEA”
Strax intill snipan från Orust visar Jonas Olsson upp sin helt nya racer BEA, egenhändigt byggd efter en ritning av den norske konstruktören Rickard G Furuholmen från 1923. Båten är av typen “a gentleman´s runabout”, en ren nöjesmaskin, som man “bara kör runt och glassar med” konstaterar en nöjd ägare. Båten är utrustad med en Chrysler V8 på 250 hk och det tog Jonas Olsson 9 år att bygga båten hemma i garaget, under den mörka delen av året. Kvällar, helger, allt gick åt. “Men det var det värt” säger Jonas Olsson. “Jag är lycklig. Jag har byggt en båt alldeles själv, hon är vacker och hon fungerar precis som jag drömt om.”

BEAs ägare ser fram emot Båtmässan med största förväntan, mot det spännande mötet med engagerade, vetgiriga båtmänniskor. “Det är inte mycket som kan komma i närheten av att få sitta vid sin egen båt och tjöta med intresserade en hel vecka.”

“Hon har korsat Atlanten”
Mellan racern och motorseglaren står framkostern K-32 Dorrith, vinnare av stora publikpriset vid sommarens träbåtsfestival, en stadig seglare som korsade Atlanten på 60-talet. Kostern är byggd 1933 av Abrahamsson och Söner i Göteborg och nu renoverad till nyskick av ägaren Anders Magnusson med utsökt glans över fribord och däck.

“Solö i toppklass”
Mats Stefansson från Mats Snickare visar också upp en unik Solö motorbåt från 1956 i en egen monter. Båten är byggd på Storebro Bruk, har generös sittbrunn och är den enda i Sverige med doghouse. Solön kommer till mässan med finish i absolut toppklass, efter minst tio lager välstruken lack. Allt enligt Stefanssons hemliga recept som ger en djupröd, glänsande ton åt mahognyn.

“Han bygger en båt”
Under Båtmässan 2010 byggde elever från Båtbyggarskolan en komplett doris, ett mycket uppskattat inslag under veckan. I år upprepas mässans byggtradition med Lars Erik Andersson från Smögen som bygger en 5-meters stäveka. “Det kommer bli riktigt roligt att stå på mässan och bygga den båten” säger Lars Erik Andersson. “Jag har ju varit med förr, med modellbåtar, men detta blir något alldeles extra.”

“Lägg så till”
Claessons Trätjära debuterar på Båtmässan med en spännande monter. Här finns de traditionella underhållsmaterialen, allt från linolja, terpentin, dalbränd trätjära, till skeppsbeck och drev. Men också en rad produkter vi inte trodde fanns. Klädkyla, kolofonium, kaus, kraka, koffernaglar, kimrök för att bara nämna några. “Det är härligt att det finns en sådan här hall på Båtmässan”, säger Siv Carlsson från Claessons Trätjära, “som gör det möjligt för oss att visa det som ingen annan har.”

Lägg sedan till Akvarellmuseet, Fyrsällskapet, Sjöräddningen, Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar, Tjörns kommun, Röda Korset, modellbåtsbyggarna, presentationer i ord och bild från scenen och mässbesökarna kan se fram emot en ovanligt välmatad Veteranbåtshall 2011.

Den som har med sig växelpengar i fickan kan dessutom starta Mats Stefanssons jukebox, en skön Wurlitzer helt i original från 1958. Lyssna på Jailhouse Rock med en klassisk 50-talsbåt i trä, rätt framför dig på mässgolvet i Veteranbåtshallen. Vi ses där!

Hallen är projekterad av Mats Snickare AB tillsammans med Västkustens Träbåtsförening och Svenska Mässan. “Det är väldigt viktigt att visa upp oss på Mässan” säger Lars Winckler, ordförande i Västkustens Träbåtsförening. “Mycket av vårt arbete bygger på kontakten med båtpubliken och samarbetet med mässfolket har varit fantastiskt.”
John Brovik