23 december, 2010

Vinterkylan sätter sjöräddningen på prov

Kylan som inledde och, vad det tycks, kommer att avsluta 2010 ställer nya krav på sjöräddningsarbetet. Av 15 olyckor som inträffade i början av året utförde Sjöräddningssällskapet (SSRS) 11. SSRS kan utföra över 73 % av årets olyckor på is tack vare utbildning och mycket övning för kyla och is. SSRS elva svävare, som visat sig vara ovärderliga i räddningsarbetet under rådande förhållanden, omlokaliserades till de platser som var värst drabbade av isläggning och då bäst behövde en räddningsenhet.

Kylan erbjuder en komplex arbetsmiljö med högre risk för skador och olycksfall än normalt. Förutom risken för kylskador innebär nedkylning obehag, försämrat omdöme, reducerad arbetsförmåga och sämre uthållighet. Kylan påverkar koncentration, uppmärksamhet och beslutsfattande. Kyla innebär också ofta problem med snö, is och vind och arbete i kyla sammanfaller till stor del med korta (och delvis mörka) dagar.

Bra utrustning, utbildning, information och god planering är viktiga element i det preventiva arbetet på Sjöräddningssällskapet. Detta har bl.a. lett fram till att utbildningarna till stor del körs under vintermånaderna för att förbereda den frivilliga besättningen på bästa möjliga sätt för kyla och mörker. Tiden är avgörande för att rädda liv. Vattnet kyler ned kroppen många gånger snabbare än luften så att snabbt komma upp ur vattnet är avgörande för utgången av en olycka. Överlevnadsdräkter är därför obligatoriska i räddningsbåtarna. Och SSRS planerar och hoppas kunna förse ytterligare stationer med svävare framöver för att ha en än bättre beredskap när isen lägger sig.

Sveriges frivilliga sjöräddare inom Sjöräddningssällskapet, har ryckt ut på 875 sjöräddningsfall 2010. Det utgör ungefär 70 % av det totala antalet sjöräddningsuppdrag under året. Sjöräddningssällskapets styrka är vårt nätverk med våra 64 räddningsstationer runt hela vår kust och i de stora sjöarna. Målet är att räddningsstationerna ska vara placerade så att en nödställd ska kunna räddas inom en timma. De många frivilliga gör det dessutom möjligt att rycka ut på 15 minuter, dygnet runt året om.

Sjöräddningssällskapet är den största aktören inom svensk sjöräddning. Sjöräddningshelikoptern är många gånger den optimala resursen men användningen av helikopter begränsas av vädret. Dåliga siktförhållanden och nedisning av rotorbladen är faktorer som kan omöjliggöra flygning. Då är det främst sjöräddningsenheter eller vintertid svävare som får rycka ut. Vid olyckor långt ute till havs är ett handelsfartyg eller färja den snabbaste räddaren i nöden.

6 511 gånger har Sjöräddningssällskapets båtar varit ute på uppdrag under 2010. Förutom de 875 sjöräddningsfallen, då larmet kommer via ”112” och sjöräddningscentralen, var sjöräddarna ute på uppdrag som gällde sjöambulans 535 gånger. Antalet förebyggande utryckningar var 1 830.

Med förebyggande utryckning menas de utryckningar Sjöräddningssällskapet gör får att bistå båtägare i besvärliga situationer som inte utgör men kan utvecklas till sjönöd. Det gör att Sveriges omkring 1700 frivilliga sjöräddare var ute på skarpa uppdrag sammanlagt 3 240 gånger under året. Till denna siffra kommer ytterligare 3 271 tillfällen då sjöräddarna varit ute och övat eller av någon annan anledning.

Info: www.ssrs.se