15 december, 2010

Fokus på kund och affärer för Sjöfartsverkets nya organisation

Den 1 januari får Sjöfartsverket en ny organisation med fokus på kund och affärer. Ove Eriksson blir ny direktör för Sjöfartsverkets affärsområden, och Jonas Vedsmand blir marknadsdirektör för Sjöfartsverket.

Från och med den 1 januari 2011 får Sjöfartsverket en ny organisation. En av de stora förändringarna är att kärnverksamheten organiseras i sex affärsområden med direktör Ove Eriksson i spetsen. Ove ingår i Sjöfartsverkets högsta ledning och rapporterar till generaldirektör Ann-Catrine Zetterdahl.

En annan nyhet är att Sjöfartsverket nu satsar offensivt för att få in nya affärer och skapa bättre lönsamhet. Sjöfartsverket kommer att ha stort fokus på vad som händer på marknaden nationellt och internationellt, affärsmässighet, varumärke och kunder. Ett led i detta är att Jonas Vedsmand blir marknadsdirektör för Sjöfartsverket med ansvar för marknadsstrategi och kundrelationer.

– Vi kommer nu att arbeta med ett starkare affärsfokus och även påverka och driva sjöfartsfrågor både nationellt och internationellt. En av våra huvudstrategier de närmaste tre åren är att göra sjöfarten och Sjöfartsverket mer synliga och konkurrenskraftiga genom att agera kraftfullare inom och för hela transportsektorn och industrin, säger Ann-Catrine Zetterdahl, generaldirektör.

De sex affärsområden som kommer att finnas på Sjöfartsverket från och med den 1 januari är:

Lotsning: chef Lennart Forsström
Transport- och Farledsservice: chef Peter Fyrby
Sjökommunikation: chef Per Setterberg
Sjögeografi: chef Patrik Wiberg
Bygg & Teknik: chef Jon Granstedt
Trollhätte kanal: chef Ingvar Dyberg

Bilden:
Sjöfartsverket

Jonas Vedsmand, marknadsdirektör.