I februari hade Tejst succéartad premiär på båtmässan i Göteborg, första båten såldes efter 56 minuter på öppningskvällen! Nu är det dags att visa upp den på Scandinavian Boat Show i Stockholm. Det senaste året har båtarna seglats intensivt och väckt stort intresse, även långt utanför Sveriges gränser. – Vi har fått förfrågningar från vitt skilda håll. Ända från USA och Kanada på ena sidan och Thailand och Australien på andra sidan globen, säger Torsten Sörvik som designat båten.
Pressrelease:
Tejst är konstruerad med fokus på fart i kombination med god hanterbarhet och mångsidigt användande, allt för att seglaren skall få så många timmar på havet som möjligt. Önskemålet var att båten skulle vara snabb, lättanvänd, beboelig samt att den skall kunna kappseglas. Vidare skulle båten kunna seglas av en person, vara trailerbar och ha minimalt behov av underhåll. Konstruktionen skulle tilltala såväl yngre som äldre seglare.
För att tillgodose dessa krav föll valet på att konstruera Tejst enligt den nyligen reviderade D-kanot regeln. Kanot-regeln har genom åren resulterat i många innovativa och snabba båtar. I Sverige är ca 170 båtar byggda enligt D-regeln och 330 enligt E-regeln. Detta är första gången en båt är serieproducerad enligt D-kanot regeln.
Resultat
Nu är över tio båtar byggda och de har seglats flitigt runt om i landet. En seglare berättade att han varit ute ca 60 gånger denna sommaren. En annan Tejstseglare meddelade att han kände sig 30 år yngre efter första säsongen med sin Tejst.
Så här skrev Bengt Jörnstedt efter att ha testseglat Tejst för tidningen SEGLING: ”Hon är pigg och reaktionssnabb, styrs med fingertoppskänsla. Med en man ombord är vikten ca 450 kg, ändå är jollekänslan total. Känslan av säkerhet också, paradoxalt nog.”
Prestanda
Skrovet är slankt och lättdrivet, slaget i aktern möjliggör planing. Riggen, med kolfibermast, är effektiv och kraftfull. 13 kvm segelyta på ett deplacement om 360 kg är väl tilltaget. Detta kompenseras av att båten har både invändig barlast, barlast i centerbordet (sammanlagt 50 %) och krängbrädor som ytterligare bidrar till ett starkt rätande moment. Tejst har visat sig vara både styv, snabb och välbalanserad.
Komfort
På Tejst kan man stå i sittbrunnen och hissa storen. Focken sitter på rulle, dold under däck. Focken skotas på en däckssvepande fockbom i kolfiber. Sittbrunnen är rymlig, med plats för två personer, och alla trimfunktioner sitter lätt åtkomliga. Centerbordet och rodret är helt uppfällbara vilket ger ett djupgående på endast 16 cm. Förutom att man kan komma in på ställen dit ingen annan når så bidrar centerbordsfunktionen till att båten blir mycket enkel att traila efter vanlig personbil.
Kvalitet
Tejst har en kvalitetsnivå som man oftast förknippar med större och betydligt dyrare båtar. Här finns inga kompromisser, allt är gjort enligt mycket högt ställda krav. Många beslag är specialtillverkade. Flera delar tillverkas i kolfiber t.ex roder, roderhuvud, centerbord, krängbrädor och fockbom.
Skrovet är handupplagt med riktade mattor och divinycell. Sammantaget ger detta en båt som är lätt, stark och tålig.
L.ö.a. 6,00m
L.v.l. 5,76m
Bredd 1,50m
Djup 0,16 – 1,31m
Vikt 380 Kg
Barlast 180 Kg
Segelyta 13 Kvm
Pris segelklar båt med North Pentex racing segel: 275 000 kr
Info: www.lunne.se