26 augusti, 2010

Ny hybridbåt från norska Sandvika Båtbyggeri

Nu kommer det fler intressanta hybridlösningar för olika båttyper. Mest aktuell är norska Sandvik Båtbyggeri AS, som tillsammans med Bentzen Elektro AS (Ltd) har skapat ett särskilt bolag (Sandvik Innovation Ltd) för att ta fram nya lösningar. Först ut är denna eleganta motorbåt på 44 fot. Båten blir väldigt miljövänlig, både med tanke på framdriften och att den släpper ut minimalt med olja, rök och koldioxid.

Målsättningen för det nya företaget är att utveckla fritidsbåtar med miljövänlig drift och god ekonomi. De vill även att den kompetens som tas fram ska kunna användas av andra varv.

Under ledning av Sandvik Innovation i Horten håller nu en helt ny typ av motorbåt på 44 fot att tas fram. Den får elektrisk drift via batterier som laddas med dieselgenerator eller landström. Ungefär samma koncept som vi tidigare har sett i båtar som till exempel Greenline 33.

Fartområdet för denna relativt långa båt blir upp till max tolv knop med en marschfart på åtta knop. Båten får ett traditionellt deplacerande skrov med en lång köl och roder. Den har en trebladig propeller med diameter 30”. Propellerns pitch kan justeras elektroniskt, vilket gör energiuttaget effektivare i olika farter. För manövrering i hamnar har båten försetts med tysta bogpropellrar med vattenjet.

Specifications
Overall length: 13, 75 metres
Waterline Length: 13, 30 metres
Beam: 3, 75 metres
Draft: 1, 18 metres
Height above water: 2, 75 metres*
Displacement: 12, 50 tons
Seating capacity: 15
Dining seats: 13
Berths: 6 + 4
Cabins: 3
Lounges: 2
Steering position: 1
Tank Volume: Diesel: 220 litres
Freshwater: 780 litres
Emission: 710 litres
Engine: 40 -80 kW diesel electric
Battery Pack: up to 85 kVA (278 V, 304 Ah)
Alternative energy: Shore power, wind power, solar power, hydrogen fuel cell etc.
Cruising Speed: 5 – 9 knots
Top Speed: 11 – 12 knots
Battery capacity: 75 nm at 6 knots, 36 nm at 8 knots
Diesel electric capacity: 950 nm at 6 knots, 450 nm at 8 knots

http://www.sandvikboats.no