Måndagen den 19 juli startade årets Simborgarvecka. Samtidigt drar också Svenska Livräddningssällskapet igång sin miniturné för ökad vattenkunskap. I Stockholm, Göteborg och Malmö kommer Svenska Livräddningssällskapet, SLS, att genomföra miniturnéer för att lära ut vattenkunskap. Poängpromenad, Simborgarsimning och information om bad-, båt- och isvett är några av ämnena. Besökarna kommer också att få information om vad man får lära sig i en SLS-simskola och då bland annat hur man blir Solsmart.
Platser som kommer att besökas under vecka 29, den 19-23 juli, är den 19/7 Lomma hamn, den 20/7 Ribbersborgsbadet i Malmö, den 21/7 Slottsbron i Stockholm. Den 22/7 besöks Ängbybadet i Stockholm och Fiskebäcksbadet i Göteborg. Den 23/7 är turnén på Lillebybadet i Göteborg som besöks. Platserna besöks mellan klockan 10.00 och 17.00.
Simborgarmärket en pigg 76 åring
Simborgarmärket fortsätter att vara den årliga tradition för många barn, vuxna och gamla då man testar den livsviktiga simkunnigheten.
Trots sin storleksmässiga litenhet är Simborgarmärket välkänt bland svenska folket. 2009 såldes nära 70 000 märken. Bland märkestagarna finns både barn, vuxna och gamla.
Initiativtagare till Simborgarmärket var David Jonasson, Mr Jones, Dagens Nyheters dåvarande sportchef. Det första Simborgarmärket, som kom ut 1934, var midnattsblått. Sedan 1960-talet har färgerna ändrats för varje år. Färgen på årets Simborgarmärke är klarrosa.