Allt är nu klart med förberedelserna för det skandinaviska teamet 77 LUCAS OIL Scandinavian Offshore Challenge inför årets första P1 World Championship, som körs i Jalta i Ukraina. Båten är en Vector med motor från Ilmor. Båten med lastbil, trailer och supportlastbil transporteras nu till Trieste i Italien för vidare färd till Jalta.
Jalta i Ukraina är den första deltävlingen i 2010 UIM P1 World Championship series. Tävlingen har redan fått rubriker sedan “flyttat” rent organisatoriskt till UIM, som är den internationella organisationen för all vattensport. Jean-Marie Van Lancker är ny ansvarig för UIM Pleasure Navigation.
De båda förarna i den skandinaviska båten heter Michael Silfverberg och Nigel Hook. De är på väg till sina hemmabaser i Stockholm respektive San Diego medan delar av det övriga teamet fördelas på en rad andra platser.
Förväntningarna var väldigt höga inför de slutliga testerna av båten, som har ritats av Ocke Mannerfelt. Båten har dubbla maskiner – Ilmor V10 – vilka gav 77 LUCAS OIL / SOC kapacitet att dåna rätt genom upp till 2 m hög sjö på Nordsjön utanför Zeebrugge. Inne i båten uppmättes G-krafter på upp till 6,4.
Högkvarteret för Scandinavian Offshore Challenge finns hos Bernico International (www.bernico.be). Basen ägs av Nico Bertels, som har tillgång till en rad olika anläggningar med bland annat testmöjligheter för high speed propellrar.
Alla data från testkörningarna, som delvis hölls i Miami, loggades i det nya Race Technology systemet (www.race-technology.com), som synkroniserar fyra videokameror, all information från Ilmormotorernas ECU-enhet samt data från flera elektriska och hydrauliska system ombord.
Lucas Oil är leverantör av oljor och smörjmedel till projektet.
Länkar:
* Lucas Oil (www.LucasOil.com)
* Scandinavian Offshore Challenge (www.SOCRacing.se)
* Ilmor (www.Ilmor.com)
* Vector Powerboats (www.VectorPowerboats.com)
* Premier Shipping and Packaging (www.psap.co.uk)