16 april, 2010

Dags att se över batteriet efter den kalla vintern

Efter en av de kallaste vintrarna i mannaminne är det nu återigen dags att ta fram och fixa till båten inför den kommande säsongen. Inte minst behöver man se över batteriet innan det tas i bruk igen för att slippa krånglande batterier under semestern. Det första man kan göra för att kontrollera om batteriet är i gott skick är att titta efter synliga skador. Till exempel kan syra ha läckt ut om batteriet har vält eller så kan polerna ha blivit oxiderade. Om batteriet har stått urladdat i kylan kan det i värsta fall ha frusit sönder och plasthöljet ha spruckit.

Om allt ser bra ut är nästa steg innan man monterar in det in det i båten att testa om batteriet är fulladdat. Ett sätt att göra det är att använda en så kallad batteritestare som snabbt både ger besked om batteriet är laddat eller ej och om det är dags att byta ut det mot ett nytt.

– Om testen visar att man behöver ladda upp batteriet kan man normalt göra detta utan problem. Det finns dock en risk om batteriet har stått urladdat länge, eftersom det då kan ha fått bestående skador, säger Christer Svensson, Senior Product Manager Exide Nordic, som producerar Exide- såväl som Tudorbatterier.

Alla batteriet som har överlevt vintern mår bra av lite extra omtanke innan det ska leverera under den kommande säsongen. Några bra tips för att bevara batteriets prestanda är att rengöra batteriet och smörja in polerna för att skydda mot oxidation. Om batteriet är öppningsbart kan även vätskenivån kontrolleras och vid behov fyllas på med destillerat vatten. Sist men inte minst rekommenderas att batteriet laddas innan det sätts tillbaka i båten.

– Det lönar sig alltid att lägga lite extra tid på underhåll och skötsel av batterierna så att de inte fördärvas i förtid. När man väl har semester vill man njuta av den och inte hålla på och fixa med ett batteri som krånglar, säger Christer Svensson, Senior Product Manager Exide Nordic.

Så håller ditt båt-batteri längre:
• Koppla bort batteriet från alla elsystem under vintern så att inte strömmar från till exempel klockor och larm laddar ur batteriet.
• Även om batteriet är urkopplat kommer det sakta att laddas ur genom så kallad självurladdning. Kontrollera därför batteriets spänning med jämna mellanrum. Om spänningen sjunker under 12,4 V måste batteriet laddas.
• När du laddar batteriet, välj en laddare som är anpassad för det aktuella batteriet.
• Ett batteri trivs bäst när det inte är för extrema temperaturer, vare sig kallt eller varmt. Däremot får det gärna förvaras svalt eftersom självurladdningen halveras för vad 10:e grad som temperaturen sänks.
• Håll batteriet rent och torrt eftersom fukt och smuts kan leda till små krypströmmar och bidra till en ökad självurladdning.

www.tudor.se