8 april, 2010

Opcon Powerbox installeras i Wallenius fartyg – upp till sex procents bränslebesparing

Energi- och miljöteknikkoncernen Opcon har träffat ett uppdragsavtal med Wallenius Marine om en första referensinstallation av Opcon Powerbox-teknik på ett av Wallenius fartyg. Den inledande installationen, som syftar till att tillvarata spillvärme för produktion av el ombord, förväntas ge mellan fyra och sex procents bränslebesparing och blir den första installationen på fartyg.

– Vi räknar med stora miljövinster av detta och introducerar nu Opcons teknik för värmeåtervinning ombord. Enbart Wallenius egna fartyg förbrukar årligen 200 000-250 000 ton tjockolja. Med fyra till sex procents bränslebesparing minskar vi också utsläppen av CO2 med ca 37 000 ton om året och svaveldioxid med runt 150 ton om året, säger Per Croner, vd Wallenius Marine AB.

Avtalet följer på en längre tids samarbete där förutsättningarna för att installera Opcons teknik för produktion av el ur spillvärme på Wallenius fartyg studerats.

– De möjligheter som Opcon Powerbox-tekniken erbjuder för att tillvarata spillvärme och sänka bränsleförbrukningen ombord är något av det mest intressanta vi har sett inom området. Fyra till sex procents bränslebesparing är väldigt mycket i dessa sammanhang. I en förlängning ser vi dessutom möjligheter att använda tekniken för att spara uppåt tio procent. Vår målsättning är att kunna installera Opcon Powerbox-tekniken i samtliga våra nyproducerade fartyg samt i huvuddelen av våra befintliga fartyg framöver. Vi vill ligga i täten vad gäller att sänka vår energiförbrukning och minska utsläppen inom sjöfarten, säger Per Croner.

Wallenius Marine ansvarar för bemanning, drift och teknik- och miljömässig vidareutveckling av Walleniusflottan samt för EUKOR Car Carriers i deras nybyggnadsprogram. Genom dotterbolag och tillsammans med partners kontrollerar Wallenius fler än 150 fartyg.

– Det här avtalet innebär ett genombrott för Opcon på den marina sidan som har alla förutsättningar att bli ett av de största marknadssegmenten för Opcon Powerbox på lite sikt. Att nu ha fått Wallenius med sin gedigna erfarenhet på området och sin uttalade vilja att arbeta med energieffektivisering och miljö som första kund är av stor betydelse. Vi får nu också en möjlighet att testa och verifiera den energieffektiviseringen som systemen erbjuder också vid fartygsdrift. Wallenius Marine har under många år betraktats som en av pionjärerna inom marin teknisk utveckling, säger Rolf Hasselström, vd och koncernchef för Opcon.

Wallenius står för installationskostnaden och betalar under testperioden för levererad el. Målsättningen är att få en installation färdig senast under hösten 2011 antingen på ett nyproducerat eller befintligt fartyg.

Större fartyg använder idag stora mängder fossila bränslen för sin drift vilket innebär att en minskad bränsleförbrukning direkt skulle minska utsläpp av såväl CO2, som NOx och svavel. Idag finns ca 16 000 registrerade fartyg världen över med en driveffekt över 10 MW. Hela den kommersiella sjöfarten bedöms stå för mellan 4 och 5 procent av de globala utsläppen av CO2.