31 mars, 2010

Tenson köps av aktieägarna i holländska Unlimited Sports Group

Aktieägarna i holländska Unlimited Sports Group (USG) har förvärvat det klassiska klädföretaget Tenson AB från Norrwin Group. Tenson kommer därmed att ingå i en av Europas största koncerner inom sport, outdoor och lifestyle. USG omsätter cirka 300 miljoner Euro.

– Ägarna bakom USG, som tar över hela bolaget och organisationen, har utlovat fortsatt storsatsning. Ambitionen är att fortsätta vårt påbörjade arbete med att göra Tenson till ett av de starkaste varumärkena inom sport och outdoor i Europa, säger Johan Lövqvist, vd för Tenson.

Tenson grundades i Varberg 1951 och har huvudkontor i Göteborg. Man har sedan 2007 storsatsat på en relansering av det svenska klassiska varumärket. Historiskt har Holland och Belgien, tillsammans med Sverige och Danmark, varit bolagets viktigaste marknader. De senaste kollektionerna har präglats av tuffare och djärvare design och förbättrad funktion, vilket mottagits väl.

– Vi är stolta över förvärvet av Tenson, som har en proffsig organisation och som passar mycket bra in i vår verksamhet. Varumärket är starkt och kompletterar våra befintliga varumärken inom outdoor, marin och ski. Vår bedömning är att Tenson har en oerhörd potential både på befintliga och på nya marknader, säger Jos Gillebaard, aktieägare och CEO USG.

Den senaste tiden har Tenson presenterat en rad nyheter. Exempelvis inledde man ett nära samarbete med rapparen och skidentusiasten Petter under 2009 och i mars i år lanserade man sin första marina kollektion på 30 år.

– Intresset för Tensons produkter har ökat markant i samband med de nya kollektionerna. Tajmingen med en ny stor och stark ägare med ambitioner för varumärket, är helt rätt i en tid med medvind för Tenson. Tack vare våra nya ägare, deras resurser och nätverk ges vi möjlighet att nå nya spännande marknader – kanske också med en rad nya produkter, säger Johan Lövqvist.

www.tenson.se