11 mars, 2010

Dåligt underhåll bakom Kbv-flygolycka

Statens haverikommission har publicerat sin utredning om olyckan då ett kustbevakningsflygplan störtade vid Falsterbokanalen i oktober 2006. Samtliga ombord, två piloter och två systemoperatörer, omkom vid olyckan. Det var ett otillräckligt underhållssystem för kontroll av utmattningssprickor som orsakade olyckan när kustbevakningsflygplanet förlorade ena vingen och havererade i oktobver 2006, skriver Statens haverikommission i sin utredning. Underhållssystemet för flygplanet, som tagits fram av tillverkaren och som enligt utredningen följts av underhållsleverantören, har inte lyckats fånga upp och föreskriva regler för åtgärder för att förhindra tillväxten av utmattningssprickorna.

– Det var en mycket tragisk olycka där vi förlorade fyra kollegor. Att utredningen nu är klar är bra för oss alla. Vi inriktar oss på se framåt och på flygövervakningsverksamheten med våra tre nya plan, säger Kustbevakningsflygets chef Kjell Larsson.

Statens haverikommission uppmanar i utredningen också bland annat Europeiska byrån för luftfartssäkerhet att vidta åtgärder för att säkerställa att liknande olyckor med andra flygplan av samma typ inte inträffar.

www.kustbevakningen.se