Nu presenterar det klassiska klädföretaget Tenson sin första marina kollektion på 30 år. Kollektionen är en viktig del i företagets storsatsning och ska ta varumärket tillbaka till den tid då Tenson var ett av Sveriges ledande märken inom bad och marint liv. Linjen är designad för den modemedvetna seglaren med höga krav på smidighet och funktion.
Kollektionen finns i butik från i början av mars.
– På sjön är det viktigt att man har plagg som är sydda för bästa rörelseförmåga. Vi har lagt fokus på att göra seglarkläder som är smidiga och behagliga att bära utan att tumma på kvalitet och funktion, säger Johan Lövqvist, vd för Tenson.
Tenson, som grundades i Varberg 1951, var på 70-talet ett ledande märke inom bad och marint liv där seglarplagg var en stor del av sortimentet. Man tog även fram en specialkollektion till det svenska Americas Cup-laget 1976. Den nya marina kollektionen är anpassad för tuffa utmaningar och vänder sig till både tävlingsseglaren och den aktiva fritidsmänniskan som vill se bra ut.
– Alla plagg har genomtänka och snygga detaljer, den mest utmärkande är en orange luva på alla jackor i kollektionen. Luvan har en viktig säkerhetsfunktion som gör att man syns mycket bättre om man hamnar i vattnet, säger Johan Lövqvist.
Tenson har flera medarbetare med specialkunskap inom både segling och skidåkning, och som vet vad som krävs för riktigt bra funktionskläder. Chefsdesignern Catharina Carlander har ett stort intresse för extremsporter och har bland annat seglat runt Europa i egen båt.
– Att designa plagg utifrån egen erfarenhet och för eget bruk känns givetvis extra roligt. På seglarplagg är det viktigt att alla detaljer är väl genomtänkta och fyller en funktion. Till exempel måste fickorna vara rätt placerade för smidigt användande och följsamma plagg är a och o för att man lätt ska kunna röra sig mellan tamparna, säger Catharina Carlander.