Sverige fortsätter att utveckla framtidens ubåtsteknik. Det står klart efter torsdagens tillkännagivande från Försvarets Materielverk (FMV) om ett nytt kontrakt med Kockums AB om den nya A26-generationen. Båtarna kommer att byggas på Karlskronvarvet.
Kockums AB, där Karlskronavarvet ingår, ägs numera av det stora tyska företaget ThyssenKrupp Marine Systems. Den order som de har fått från FMV gäller konstruktion av den nya generationen. Därefter följer byggnation av minst två nya A26 ubåtar.
Regeringsbeslut om nytt ubåtsprojekt
Den svenska regeringen har beslutat om att inleda arbetet med en ny generation ubåtar för det svenska försvaret.
Den nya generationen, med projektbenämningen A26, skall utformas för att klara både kustoperationer och ha kapacitet för att vara oceangående. Den skall drivas med konventionellt diesel-elektriskt maskineri, och dessutom vara utrustad med det luftoberoende framdrivningssystemet typ Stirling, vilket gör den svår att upptäcka.
Nya A26 ska vara ”osårbar” genom ett mycket starkt skydd mot stötar och undervattensexplosioner. Den ska också ha en kapacitet för att bära olika modulära nyttolaster, med ett tubsystem som är mer flexibelt jämfört med dagens torpedtuber.
A26 skall vidare kunna anslutas till olika former av nätverk.Genom hela ubåtens livslängd ska den kunna uppgraderas och anpassas genom en höggradigt modulär konstruktion.
Den svenska regeringen godkände i december 2007 inledandet av konstruktionsfasen för en ny generation av ubåtar. Förberedelserna pågår tillsammans med Försvarets materielverk (FMV) för att ingå ett konstruktionskontrakt för A26.
Tekniska data
Längd 63 m
Bredd 6.4 m
Deplacement 1900 ton i undervattensläge
Vapen Fyra 53 cm torpedtuber + en tub för flexibel last
Framdrivning En propeller, batteri-/diesel-elektrisk drift med luftoberoende Stirling-system (AIP)
Uthållighet i undervattensläge Veckor
Skrov Enkeltryckskrov
Besättning 17-26