24 februari, 2010

Grön våg på Düsseldorfs båtmässa

Hybrider, bränsleceller och andra lösningar stod i centrum på Düsseldorfs båtmässa 2010. Innovationslusten var på topp!

Text & foto: Lars-Åke Redéen

Miljödebatten sätter nu verkliga spår även i båtlivet. Ingen vet idag vilken teknik som kommer att bli trendsättande, men många motorbåtstillverkare tar chansen att experimentera och det finns riktigt smarta lösningar.
Innan bilbranschen har bestämt sig för vilken lösning de föredrar blir det knappast någon lösning för båtbranschen heller. Vi får snällt följa de stora volymtillverkarna – när de bestämmer sig blir tekniken billigare och tillgänglig för alla.
Den tillverkare som har kommit längst med serieproduktion av motorbåtar med alternativ drift är slovenska Seaways med sin Greenline 33. Denna familjebåt med ”superdeplacementskrov” i 10 m-klassen presenterades för första gången på förra årets mässa i Düsseldorf. Sedan dess har sex stycken prototyper testats.
Greenline 33, som designats av J&J Design, säljs både med dieselmotor (VW Marine SDI 75-5) och som fullhybrid där batterierna laddas genom dieselmotorn, genom solceller och/eller landström. Båten har upp till 14 knops fart med dieseldrift, men med enbart solcellerna som energikälla kan man åka i 3 knop. Toppfarten med elmotorn är 5,9 knop.

800 Nm räckvidd

Räckvidden är alltid intressant. Med dieseldrift är den hela 820 Nm vid 4,1 knops fart eller 213 Nm vid 13,8 knop. Med batteridrift och 2,4 knop är räckvidden 37 Nm, men den sjunker till 9,2 Nm vid 5,9 knop. Med dieseldrift i 7 knop är förbrukningen låga 0,57 lit/Nm och C02-utsläppen endast 15 gram.
Intressant med Greenline 33 är också att det är en komplett bobåt med stora utrymmen för en hel familj. Salongen och akterdäcket utgör en stor yta som är förbunden via pentryt med bardisk och sovavdelningen är välplanerad. Med ett pris på 1 267 000 kr (hybridvarianten) är den intressant även för våra breddgrader. Båten får sin svenska premiär på Allt för sjön i Stockholm.

Bränslecell ombord

Österrikiska Frauscher visade en båt som enbart drivs med bränslecell från tillverkaren Fronius och elmotor och därmed är helt fri från andra utsläpp än vatten. Modellen heter Frauscher Riviera 600 och är på 6 m. bränslecellen kan enkelt beskrivas som en elektrokemisk elgenerator.
Elmotorn är en Kräutler på 4 kW som ger en räckvidd på 80 km vid 4 knops marschfart med en toppfart på 5 knop. Batterierna laddas enligt Frauscher upp på endast fem minuter.
Fineliner 33 Hybride var en annan mycket intressant båt med VW Marines femcylindriga dieselmotor på 165 hk i kombination med en ISKRA elmotor på 7 kW. Båten är en slank madam på 10×2,45 m och 2 300 kg. Några uppgifter om räckvidd fanns inte på mässan, men båten kostar drygt 1,6 Mkr.


Mässans största båt var denna rejäl yacht från Drettman. Modellen heter Elegance 122 RPH. Båten kostar drygt 38 Mkr plus moms och ägs som sig bör av en miljonär. www.drettmann.com

Get the Flash Player to see this player.


Jeanneau NC11 (New Concept) kallas denna nyskapande båt från Jeanneau, som verkligen storsatsar med många spännande nyheter i år. Den här båten passar väldigt fint för skandinaviskt båtliv med sina fina boutrymmen och ljusa inredning. Måtten är 10,85×3,73 m. www. jeanneau.fr
Video med båten: http://www.jeanneau.fr/nc11/en/video.html


Greenline 33 har förutsättningarna som ett riktigt alternativ för den som vill ha en familjebåt med hybriddrift. Båten kan köras på ren eldrift. Laddningen sköts via landström, solceller på taket och båtens dieselmotor. Mått 9,99×3,49 m, vikt 4 800 kg. www.bavariasverige.se


Frauscher Riviera 600 är inte färdig för serieproduktion men har en intressant framdrift. Båtens batterier laddas via bränslecell och utsläppen är därmed helt rena. www.futureprojecthydrogen.com


Fineliner 33 Hybride med VW:s dieselhybrid är ett intressant alternativ. Tack vare båtens långsmala skrov går det att köra riktigt ekonomiskt och miljövänligt med den. www.pringmarine.se


Holländska Mastervolt har flera intressanta lösningar för elen ombord. Bland annat detta system för hybrid-växelspänning. Det ger 50 Hz 230 V växelström och kombinerar generator, inverter och batteri i båten. Finns för 12V, 24V och 48V. www.mastervolt.se


Mässans fräckaste motorbåt var svenska J Craft Torpedo. Den har en tidlös stil men har en modern framdrivning med två Volvo Penta IPS 500 motorer, som ger den 12,63 m långa båten en toppfart på 44 knop. www.j-craftsboats.com


Den som börjar tröttna på vattenskotern bör satsa på en Seabob. Det är en fräck vattenmoped som drivs med vattenjet och den finns i många läckra färger www.seabob.com


Att lyfta upp en person som har trillat i vattnet är tungt. Mob.Ysport är det kryptiska namnet på denna smarta hävstång som monteras till exempel på en knap. www.mob-y.de


Lear 204 är en amerikansk båt med solceller på taket. Båten är på 6,10×2,59 m, väger 1 225 kg och har en 36V elmotor. Fart 6 knop. www.lear-electric-boats.com

Elegance 122 RPHJeanneau NC11Greenline 33Greenline 33Greenline 33Greenline 33Frauscher Riviera 600 Frauscher Riviera 600 Fineliner 33 Hybride Holländska Mastervolt ybrid-växelspänningSvenska J Craft TorpedoSvenska J Craft TorpedoSeabobMob.Ysport Lear 204