16 februari, 2010

Tre nya Busterbåtar på båtmässan i Helsingfors

Fiskars, den ledande tillverkaren av aluminiumbåtar i Europa, lanserar tre båtnyheter för säsongen 2010 på Helsingfors båtmässa. Förutom den första båten i Pro Series, Buster Magnum Pro, kan man på mässan se den förnyade Buster XXL och en helt ny version av favoritmodellen Buster L.

– Busters produktutveckling är ännu mer aktiv än tidigare och under 2010 kommer vi att presentera betydligt fler nyheter än tidigare. Eftersom vi är marknadsledare måste vi kunna förnya oss i snabbare takt än tidigare och utveckla vår kollektion efter önskemålen från användarna, säger Markku Uotinen, ansvarig för marknadsföring och produktutveckling för Busterbåtarna.

De nya modellerna finns på Helsingfors internationella båtmässa som börjar den 13 februari 2010. Nya Buster L presenterades för allmänheten redan på hösten på Helsingfors flytande båtutställning, medan Magnum Pro och förnyade XXL presenteras nu för allmänheten.

Favoritmodellen Buster L
Båtmodellen som den stora publiken är intresserad av är den andra generationens version av Finlands och Nordens mest populära båtmodell. Den helt förnyade Buster L har trots den ökade volymen nästan samma mått som sin föregångare. Längden har ökat med 14 centimeter och vikten med 24 kilo. Trots att båten är endast en centimeter bredare än den tidigare modellen, ger den nya utformningen upp till 15 centimeter mer volym i båten.

Båten är enkel att transportera efter en vanlig personbil med en lätt trailer utan bromsar. Buster L är anpassad för en motor på 30 – 50 hästkrafter och bär då sex fullvuxna män eller 465 kilos last, vilket är mycket bra för en båt i denna storleksklass.

Professionella Magnum Pro för krävande bruk
Säsongens helt nya modell är Fiskars första båt i Pro Series, Buster Magnum Pro. Båten är en mittpulpetbåt helt i aluminium för professionella användare.

– Serien Buster Pro är utvecklade för användare som inte sätter komfort högst upp på listan vid val av tillbehör. Magnum Pro är inte menad som en prydnad vid bryggan utan båten är ett robust arbetsredskap för en lång båtsäsong, säger Markku Uotinen.

Den cirka sju meter långa och 2,4 meter breda Magnum Pro är kollektionens största båt. Den långa båten har ett smidigt och fartfyllt utseende trots en fribordshöjd på nästan 90 centimeter. De robusta räcken och en targabåge ökar säkerheten och ingår i standardutrustningen som har monterats antingen ihop med pulpeten eller i båtens akter.

Magnum Pro är en båt som utgår från förarens behov. Baserad på Magnums skrov, som har fått mycket beröm, har man utvecklat en botten med v-bottenvinkel på 20 grader. Tack vare den goda balansen och lyckade designen känns Magnum Pro konsekvent och mjuk att köra med också i grov sjögång.

Ett brett och användbart effektområde är ett bevis på skrovets lyckade design. Med högsta motoreffekt kommer Magnum Pro upp till en topphastighet på nästan 50 knop, men även en motor på 150 hästkrafter räcker till, också med full last.

Utöver en mängd populära extra tillbehör finns också ett fabriksmonterat NAVI Pro-paket som inkluderar en Raymarine C120W plotter och en 4 kW digital radarantenn.

XXL får nya pulpeter
På mässan presenteras också en uppdaterad version av den tredje generationens Buster XXL som presenterades på hösten 2007. Den synligaste förändringen på Buster XXL är de ännu ljusare pulpeterna med en helt ny design. Skrovet med sina utmärkta köregenskaper är i stort sett oförändrat.

– Vi tog ett steg tillbaka mot Busterbåtarnas rötter och därför syns nu mer aluminium. XXL är fortfarande en ungdomlig fartbåt, men liknar mer kollektionens största båt Magnum vad gäller utseende och känsla, berättar Jari Peltola, chef för XXL:s designgrupp.

Förarpulpeten har plats för en fast monterad plotter. Samtidigt har pulpetens material bytts till lätt polyeten som är ett slitstarkt material som tål UV-ljus väl.

Det breda akterdäcket finns kvar och erbjuder gott om plats för att kunna röra sig ombord, för servicearbeten samt för bad och fiske . Akterkonstruktionen är av aluminium, vilket gör att man inte ens under krävande förhållanden i hög sjö behöver vara rädd för stötar. Också förvaringsutrymmet i trappsteget, i båtens för är av aluminium.

Under akterdäcket kan man förvara rep och tillbehör för bränslepåfyllning. Där finns även alla anslutningar för installation av extra tillbehör. För trimplan, zink och ekolodets givare finns färdigt svetsade monteringskitt, vilket gör att man inte behöver borra hål i aktern.

Kapellet som är ett extra tillbehör är nu tvådelat, vilket betyder att två passagerare får skydd mot regn med endast den främre delen på plats. Som fabriksmonterade tillbehörspaket finns paketen Navi, Canvas, Comfort och Harbour. Som nyhet lanseras paketet Entertainment med bland annat fabriksmonterad radio och högtalare.

www.busterboats.se