Fler besökare än förra året, många affärer och nöjda utställare. Det blev resultatet av årets Båtmässa, som stängde portarna på söndagen. Svenska Mässan kunde räkna in cirka 79 200 besökare, vilket är ungefär 2 500 fler än förra året.
– Vi gläder oss verkligen över att Båtmässan i år lockat fler besökare. Det visar att det personliga mötet är viktigast, trots att vi lever i en digital värld. Mässan visar också att det våras för båtbranschen. Vi svenskar har fått tillbaks svår framtidstro och vi vill återigen investera i vår fritid, säger Bengt Wallin, mässansvarig för Båtmässan.
Under Båtmässan har det gjorts affärer som aldrig förr. Det gäller både stora och små båtar, kanoter och tillbehör.
– Det började bra redan första dagen. Vi hade en kraftig försäljningsökning, jämfört med förra året. Sedan har trenden hållit i sig under hela Båtmässan, säger Håkan Steen, regionchef för Seasea Båttillbehör.
– I första hand har besökarna varit intresserade av komfortprodukter, alltså tillbehör som gör livet enklare ombord på båten. Det gäller alla typer av båtar.
Jessica Linder, marknads- och försäljningsansvarig på familjeföretaget Linder, berättar att man sålt 50 båtar och kanoter under mässan till priser från 12 000 till 160 000 kronor.
– Vi är positivt överraskade. Intresset har varit större än vi väntat oss. Vi har märkt att miljön blir allt viktigare. Båten ska hålla länge, motorn behöver inte vara så stor och bränslekostnaden ska vara mindre.
Intresset för större båtar har också varit stort under Båtmässan. Nordic Marine visade motorbåtar på 25 till 50 fot.
– Vi har sålt tre Targa 27:or på vardera cirka två miljoner och en Targa 44 på ca 8 miljoner. Dessutom har vi fått fler intresseanmälningar än tidigare år. Eftersom vi säljer kundanpassade båtar är det nu, när mässan är slut, som vårt stora arbete börjar, säger Calle Olsson, delägare i Nordic Marine.