Seglaren Anders Lewander är på gång igen med ett nytt och spännande projekt. Nu siktar han på internationell segling med en speciell sorts båtar. Den 12 februari startar den anrika regattan JJ Giltinan, ett mästerskap som alltid har räknats som ett VM för 18ft skiff och som seglats på Sydney Harbour sedan 1938.
Syftet med mästerskapet då som nu är:
To provide good, fair, close racing;
To minimise the cost of competition;
To produce an attractive vehicle for public entertainment; ?
To provide enjoyment for all competitors and
To encourage new recruits.
”Team Gill Swedens målsättning är att göra bästa tänkbara prestation”, säger Anders Lewander som är skeppare på den svenska båten. ”Att säga att vi ska åka ner till Sydney och vinna vore inte trovärdigt, men vi kommer definitivt att göra vårt allra bästa utifrån de förutsättningar vi har. Klassen är ett getingbo med många olympier och världsmästare och de ca 30 deltagarna har alla tävlat ihop under många säsonger. Men vi är starka, vi har skiffsegling i blodet och vi ska ha riktigt kul. Det blir en riktig drömresa så här i februari.”
Peter Mickos som seglat 18ft skiff professionellt med Anders Lewander fyra säsonger tidigare, håller med: ”Det är helt klart en fantastisk resa. Vi ska matcha de bästa och ge dem en riktig överraskning. Vi har det bästa materialet och vi har torrseglat både i drömmen och framför videon på Anders segelmakeri North Sails. Vi kommer absolut ge konkurrenterna en hård match.”
“Sedan jag första gångerna såg en 18 fotare har det gått rysningar av välbehag genom kroppen” säger Sten Edström som kommer från Gävle och som med projektet förverkligar en dröm. ”Detta är ett mål i livet, något jag haft för ögonen när jag seglat min lilla Moth-jolle och andra glada båtar här hemma. Att få möjlighet att korsa Sydney Harbour i 30 knop, med tre på trapetswiren och med Sydneys operahus i bakgrunden, är en dröm som går i uppyllelse”.
”Detta är en så extrem klass; 100 års historik, båten i sig, farterna, krascherna… Alla de smått galna seglingsupplevelser vi har framför oss! Vi ska verkligen försöka förmedla den speciella känslan hem i februari”, tillägger Anders Lewander.
18ft skiffarna har kappseglat på Sydney Harbour sedan 1892, i en utvecklingsklass med få regler, vilket lett till att klassen legat i den absoluta framkanten vad gäller teknologi. På 80-talet byggde amerikanska Nasa en skiff helt i kolfiber och med en obeskrivligt hög budget för en jolle, nu hänger den på museum i Sydney.
Idag är begränsningarna fler än de var under slutet av 1800-talet, då start klockan två och 18ft lång var de enda reglerna. För att klubben Australian 18 footer League ska kunna leva stark med sin målsättning för JJ Giltinan och för att klassen ska bli mer tillgänglig, finns idag bestämmelser kring både skrov, mast och segel. Men man ligger fortsatt i framkant teknologiskt. Skiffarna som är byggda helt i kolfiber, har den senaste 3DL-segelteknologin från North Sails och kolfibermaster.
Tävlingsformatet i JJ Giltinan är snabbt och intensivt kring reven, uddarna och öarna i Sydney Harbour. ”Att runda Shark Point precis innanför Shark Island är en riktig utmaning”, berättar Peter Mickos. ”Vågorna bygger brant i den nordostliga sjöbrisen som kallas för Noreaster och som kan få upp en i härliga 30 knop. Att runda Shark Point är särskilt kritiskt, bland skiffies kallas udden för The Grave Yard. Många krascher har vi upplevt här, framåtvolt med bogsprötet rakt ner i svarta gruvan – en riktig framåtvolt, ja cart wheel helt enkelt!”
”Jag har aldrig seglat skiff och vi tre har aldrig seglat ihop tidigare. Anders har jag seglat med i trapetswire tidigare och han har en fantstisk förmåga att få ut det där lilla extra ur båten. Så med Anders och Peter på wiren är jag säker på att vi kan prestera ett och annat resultat som häpnar även om vi här hemma har skottat snö när de andra har legat i träning sedan månader nere i Sydney” avslutar Sten Edström.
JJ Giltinan genomförs den 12 februari till 21 februari, banområdet är i Sydney Harbour.
Länk: www.29er.se