11 december, 2009

Ny modern hybridbåt med el- och dieseldrift

Nu introduceras hybridbåten Greenline 33 på den svenska marknaden. Det är en 10 m lång diesel- och eldriven motorbåt som kan köras 20 Nm i 5 knops fart på enbart eldrift. Aktionsradien i 7 knop med dieseldrift är 700 Nm och i farter runt 3 knop går det att ta sig fram endast med solcellerna som energikälla.

Greenline 33 är en riktig miljöbåt och en färdigutvecklad fullhybrid med mycket goda miljöegenskaper, enligt generalagenten Bavaria Sverige.

Bland egenskaperna anges:

• 20 sjömil i 5 knop på ren eldrift.

• En aktionsradie på 700 Nm i 7 knop med dieseldrift och en förbrukning på 0,57 liter per sjömil samt CO2 utsläpp på 15 gram.

• Upp till 15 knops fart med dieseldrift.

• I fart runt 3 knop går det att ta sig fram endast med solcellerna som energikälla.

• Batterierna laddas genom dieselmotorn, genom solceller och genom landanslutning.

• Greenline har utvecklat ett helt nytt patentsökt skrov kallat ”Superdeplacement Hull” anpassat för att minimera bränsleförbrukningen i farter upp till 15 knop.

• Greenline 33 är även utan hybriddrift en miljövänlig båt med sina extremt låga förbrukningssiffror, båten går också att köpa med enbart dieseldrift.

• Greenlines skrov ger hälften av förbrukningen jämfört med ett deplacerande skrov och fyra gånger mindre förbrukning än ett semi­‐deplacerande skrov med dubbla motorer.

Till det unika skrovet har Greenline designat ett nytt däck och en ny planlösning. Båtens design är modern och klassisk på samma gång.

Tekniska fakta Greenline 33
Längd: 9,99 m
Bredd: 3,49 m
Djup: 0,65 m
Vikt: 4 500 kg
Design: J&J Design
Utveckling och tillverkning: Seaway
Försäljning i Sverige: Bavaria & Fabola Sverige
Pris: 1 287 000 kr
Info: www.bavariasverige.se

Kommentarer

Kalle 17:02:20 2010-08-08

Ingen skönhet direkt, men kul att båttillverkare också börjar göra bättre miljöalternativ.