Lasse Bengtsson, nätkrönika, 2009-12-03
Det är egentligen skrattretande – om det inte varit så beklämmande – att följa den nuvarande regeringens hattande då det gäller nya påbud mot det svenska båtlivet.
Först, ingen skall vara onykter på sjön. Det gäller alla båtfarare, även gubbar i ekor och ungdomar i kanot.
När detta är sagt kan man med fog ställa frågan:
Vad sysslar dom med, dessa män och kvinnor som fått makt att styra och ställa?
Det går inte att jämställa båtar med bilar, ett faktum som det verkar var helt omöjligt för de styrande att ta till sig.
Båtar är i stort sett allt som flyter – lite grovt tillyxat.
Så är det inte på landsvägen.
Jag vet att det nu framlagda förslaget åstadkommit mycket funderande i regeringskansliet. Resultatet blev en kompromiss – en dålig sådan.
Kompromisser fungerar så i de flesta fall – varken bra eller dåligt.
Så kan det kanske bli; Kustbevakningen – som gärna vill ha 0,2 promillegränsen – får nu jobbet att jaga pilsnerberusade båtförare i tiometersbåtar med farter över 15 knop.
Jag hoppas att dom har både måttband, alkotester och loggar rätt kalibrerade.
Är båten 9,99 m lång och gör 14,9 knop blir det problem med sållningsprovet…
Därpå måste samma KBV:are testköra alla minde båtar för att kolla farten.
Är det längd överallt eller längd i vattenlinjen som gäller?
Smarta båtförsäljare kommer förstås att strypa motorn och tar bort en centimeter här och där.
Samma KBV:are skall också – om toaförbudet blir verklighet – försöka kolla om båtägaren verkligen tömt hålltanken i land…
Det blir en märklig sommar – tro mig.
Jag har ett förslag; låt regeringen ta förarbevis.
Det hjälper troligen inte men då kan dom inte längre skylla på okunskap.
Kommentarer
är med dig hela vägen . bara för lite TV Kustbevakningen fick visa sig så vart de mer röritt och politikerna fick lite räcklam till sig så nu sitter vi en och samma båt . ingen vet inget men om man köper en liten segel båt så är det bara tuta och köra
Kab det månne vara så att många av de bestämmande har snipliknande båtar under 9m och låga fartresurser? Samma fundering slog mig när samma bestämmare sågade förslaget på båtkörkortet som bla SBU varit med och tagit fram, kan det vara så att dessa bestämmare inte tror sig klara av att ta sin nautiska kompetens? Det kanske inkräktar på deras integritet. Sorgligt att vissa i SSRS inte har uppmärksammat problemet med att vissa enligt den nya lagen får fara fram helt utan verksamma regler, Fram för nyktra färder på sjön så att vi törs mötas!
Tack för din insats i debatten, dina inlägg är välgrundade och genomtänkta. Tänk om myndigheterna skulle få för sig att göra sållningsprov på småbarn för att de anses utgöra en väsentlig uppgift ombord.
Sen håller jag med dig om att det inte går att jämställa bilar och båtar. Båtar flyter ju det gör ju inte bilar, sen är ju bromssträckan kortare på sjön än på landsvägen, dessutom har man vissa tekniska lösningar på bilar som inte kommer i närheten av en erfaren fritidsskeppare.
Segla eller kör bil med omdömme.
Hej, kul med din retorik "Pilsner berusade båtförare", som hämtat från en -40 tals film. Inse att bestföredatumet har gått ut.
Marklund.
Lasse Bengtsson raljerar ofta i sina krönikor om landkrabbor som vill ha förbud mot att köra med alkohol i kroppen på sjön. Och visst har han rätt. De allra flesta av oss som är ute och kör båt på sommaren är just landkrabbor som dock tycker om att vara ute på sjön. Och jag ser ingen anledning till att man ska få vara full då man gör det. För mig är sjölivet förknippat med avkoppling och i det ingår självklart alkohol. Då jag har semester dricker jag mycket mer än i vanliga fall. Men då jag tänker tillbaka på mina år med båtsemestrar så är få gånger som jag kört båt berusad. Jag klarar inte av att navigera eller lägga till på ett säkert sätt då jag är onykter. Jag har små barn och en fru att ha ansvar för och tycker det är självklart att man inte sitter och dricker och kör båt samtidigt. Någonstans måste man ju börja. Då bilbälteslagen infördes så var det bara i framsätet som det krävdes från början. Många var emot den lagen också medans man nu ser det som helt självklart. Jag tror att man om några år inför samma regler för istort sett alla båtar.Bra tycker jag. Men bara för att lagen inte är heltäckande i dag betyder inte det att den är värdelös och bör förkastas i sin helhet.
Sluta märk ord Lasse och för en seriös debatt. Om man läser dina inlägg så verkar det som om du är en:1. Yrkesverksam sjöman 2. Aldrig nyttjar aklohol då du kör båt3. Aldrig tömt bajstanken i sjön. Ändå värnar du mer än de flesta om att andra människor skall få göra det. Verkar konstigt tycker jag
Det går inte att jämföra fritidsbåtar med biltrafik. I biltrafik är marginalerna ofta på centimeternivå och det i i hastigheter på 120 km/h, det kräver ständig absolut fokus ovh reaktionsförmåga. I sjötrafik är det oftast många meter och mycket ofta sjömil mellan båtar. Gränsen vid 15 knop (vilket är mindre än 30 km/h) gör en jämförelse helt bisarr. Inför promillegräns på yrkessjöfart där den gör nytta men låt bli att kriminalisera en enkel båttur på min fritid
Peter markstedt – SSRS har på sin höjd med resonemanget om promillegränser på sjön att göra, att de helt frivilligt ställer upp för att åka ut och plockar upp delarna av den person som varit för "onykter". Sist jag kollade så var SSRS (sjörräddnignssällskapet) en helt opolitisk frivilligorganisation som arbetar för sjösäkerhet.
Håller helt med Peter Eriksson.Kunde inte ha sagt det bättre själv.Jag vet inte vilken typ av sjöman Lasse Bengtsson är och jag struntar fullkomligt i om han sitter i sin kajuta och super.Men nykter skall han vara när han framför fartyg.Jag har sett så många tragiska händelser på sjön där alkohol har varit inblandad.Jag vet att många "sjömän" förespråkar att man absolut måste har rätt att ta sig några supar nersvepta med starköl till lunchen och därefter framföra sin båt på böljan den blå,hej och hå.Många kan ju inte ens väjningsreglerna på sjön och än mindre läsa sjökort eller ens uppmärksamma knopskyltar.Tror du Lasse Bengtsson att det blir bättre med några knappar innanför västen.Nä,sup i din ruff och var nyckter på bryggan.
Det stavas faktiskt nykter!
Suck! Gösta ,du har helt rätt.Jämföra bil med båt är tydligen svårt.Bromssträcka,teknik mm.Tänkte på traktor.Då måste det vara helt OK att framföra en sådan onykter på en landsväg med liten trafikintensitet.Den går ju bara i 30km/h.Eller?
Återigen en krönika som genom sin idiotiska ironi och uttryckssätt tar död på en seriös diskussion om problemen med sjöfylla, toautsläpp och hastigheter. Dessa krönikor börjar ju närma sig löjets gräns och tyvärr så uppfattas dom väl som representerande "båtfolket". Båtfolket idag är dock långt ifrån dessa åsikter och inser att problemen finns och måste lösas. Bäst vore att sluta ge spaltplats för Herr Bengtsson och ersätta honom med någon som inte har som enda idé att vinna billiga poäng med löjliga kommentarer.
En krönikör har väl rätt att skriva vad han vill?
Sören, gör sej till tolk för "Båtfolket" av idag. Han är i alla fall inte min tolk! Jag anser att de regler som vi har idag för sjöfylleri är fullt tillräckliga för att stävja tillståndet utanför Sandhamn. Klarar myndighetrna inte av det idag så kommer inte en ny lag att ändra på det. Det kommer inte att tilldelas mer resurser. De resurser som idag används till att stoppa dom som verkligen inte kan köra båt på ett säkert sätt, kommer med en ny lag användas till att utföra sållningsprov! I stället för att koncentrera resurserna till att stoppa dom verkliga riskfaktorerna, kommer samma resurser tvingas till att kontrollera helt nyktra och sjövana fritidsskeppare. Den nya lagen är ingen löser inget problem, det är en lag ämnad att stärka nykterhetsmoralen hos den svenska almänheten och hos den svenska fritidsskepparen i synnerhet.
Härligt att läsa att även du Sören är mycket trött på Lasses gnäll och ralljerande. Jag har aldrig läst något kreativt förslag från honom angående bajsansvar båtkörkort eller båtfyller! Hur står SBU ut med honom som talesman i sitt organ?! Är inte båtfolket beredda att ta något ansvar och färändra sitt beteende.
Länge leve Portapottan!
Per-Arne
Kanske en speciell lagparagraf som gör båtägare till en helt speciell målgrupp. Denna målgrupp skall få supa på allmän plats, framföra sina båtar i vilket tillstånd som helst, skita och pissa överallt, samt förstås inte avkrävas någon som helst typ av kompetensbevis.
Denna grupp som vi alla känner som Sveriges mest ansvarsfyllda grupp leds av Lasse "Jag vet bäst" Bengtsson och ett gäng andra föredettingar.
Jag vill ha nolltolerans mot alkhohol då man framför en båt – oavsett storlek och fart. Drunknar man som passagerare mindre för att båten sjönk när den gick på grund i 10 knop än i 15?
Jag vill ha fler toaletter på öar och på båtar. Gärna Porta Potti dom är skitbra.
Jag vill ha kompetenskrav – varför ingår inte en kurs när man köper en ny båt.
Nej, jag ser det inte som begränsningar utan som säkerhets, miljö och ordningskrav till förmån för alla.
Ha det!
Alkohol dricker man till mat eller när man ska på fest. Det är sällan man dricker alkohol då man ska jogga, spela tennis,gå på museum eller vad man tycker om att göra på sin fritid. Varför är det ett oåterkalleligt krav att man ska få vara påverkad då man kör båt? Jag tycker det är en ganska löjlig inställning. Man är ju nykter då man gör de flesta grejer i samhället utom då man går på krogen. Är inte upplevelsen att man är på sjön tillräcklig tycker jag man ska ta sig en funderare på hur ens liv och alkoholvanor ser ut. Om man utger sig för att vara en seriös organisation så får man nog låta andra föra sin talan än den Bengtsson står för. Att säga att de som bestämmer är "landkrabbor" och raljera tror jag är helt fel väg.
Kravet på 0.2 på sjön saknar grund. Problemet med båtfylla är ju med dem som struntar i gränserna i vilket fall. Jag bor i USA. Här är är det 0.8 för både bil och båt och det är inte mer fylleolyckor här än i Sverige!
Kan det möjligtvis vara så att motståndet att ta ansvar för sitt eget bajs är könsbundet och anses som mycket omanligt av många omoderna män? Egentligen borde man göra en undersökning och se vilka som är de ansvarsfulla hundägare.
Jag kan ge mig tusen på att en majoritet av dessa är kvinnor!
En typiskt manlig lösning på saker som man så lite som möjligt vill befatta sig med är att ordna/kräva någon teknisk lösning typ i detta fall vakuumsugar.
Det är så slött av av alla dessa fina gubbar som inte pallar med lite skitdoft och inte ser en portapotta som en
lösning! Faktum är de skulle kunna köpa riktigt många portapottor och det skulle ändå bli bra mycket billigare än en porslinstoa med tank och sugmöjligheter. Många har stora båtar där man skulle kunna bygga en hylla/skåp där man skulle kunna förvara flera avfallsdelar till sin portapotta. Frågan är bara om karlarna skulle kunna tänka kreativt och själva lösa sin bajsfråga utan att skylla på andra?
Sluta gnäll och ta ansvar för den marina miljön som ni älskar att vistas i karlar!!!(o kvinns:)
Det är ju inte konstigt att staten inte tar sbu på allvar när detta dyker upp om man klickar på fliken båtpolitik!!!
Någon nämner att Bengtssons inlägg är välgrundade, jag tycker att Bengtsson ska läsa lagen lite nogrannare…
"Är båten 9,99 m lång och gör 14,9 knop blir det problem med sållningsprovet…"
Om det kan ANTAS att båten är 10m lång el om den kan ANTAS färdas snabbare än 15knop kan sållningsprov tas, båtens exakta längd och fartresurs får väl undersökas vidare i utredningen.
Inga småbarn kommer få blåsa!! om ni inte har småbarn som är 15 el äldre, men de blåser ju redan i trafiken så de kan ju inte vara något konstigt. tycker att alla borde ta reda på fakta inann man startar sandlåde-disskutioner.
Läs lagen (Bengtssons artiklar är inte lagtext)
Självklart är det landkrabbor som stifftar lagar, men nu för tiden så är det fler landkabbor ute i båtar än sjöfolk. Skyll på alla dessa som ställt till med olyckor och skador berusade längst med vår kust istället för stadsmakten.. Promillegräns kommer om inte nu om nåra år vi behöver väl inte vänta på några extra dödsfall, för att några vill köra berusad.. Låter lite märkligt.
En sak till:
"Smarta båtförsäljare kommer förstås att strypa motorn och tar bort en centimeter här och där."
"ingen vet inget men om man köper en liten segel båt så är det bara tuta och köra"
Vissa säger båtfolk jag säger sjöfolk saksamma, men de som väljer en viss båtmodel eller typ för att kunna vara berusade när de framför sina båtar, klassar jag som pesoner med alkoholproblem inte båt eller sjöfolk…..
Det är inte en fråga om att få vara full och köra båt, det är förbjudet redan idag! Det är en fråga om rimligheten i att övervaka allt och alla hela tiden. När jag varit ute på en ö, badat, ätit och druckigt MÅTTLIGT. så är jag härmed kriminell. Om jag inte har druckigt kommer jag ändå att betraktas som kriminell och tas in för provtagning.
Daycruiser som gör 35 knop bytes moy mindre timmebogserare under 10 meters längd som gör max 7 knop.
Svar till: deplacement max 13 ton
Det är alltså tillgången på poliser som ska styra om det är lagligt eller ej. I sådana fall borde vi knappt ha några lagar i Norrlands inland för där finns det knappt några poliser.
Sedan är man inte kriminell bara för att man får göra ett sållningsprov, precis som man får göra efter vägkanten då man kör bil. Polisen tar ju inte in någon för provtagning på måfå utan bara de som blåst positivt på plats. Dessutom kan de ha med sig bevisinstrument på polisbåten. Om du druckit måttligt så klara du dig eftersom det inte finns en 0 gräns, ens på land.
Antingen försöker Lasse Bengtsson avsiktligen förvilla sina läsare, eller så förstår han inte hur propositionen är skriven.
Han förstår inte hur lagtext tolkas, han har heller inte bett om hjälp att få den tolkad, det kan han omöjligt med det resonemang han för.
Det framgår dessutom att han inte har en aning om hur lagövervakande myndigheter arbetar eller vad de har för värdegrund.
Om Lasse Bengtsson verkligen vill framstå som seriös och påläst tycker jag att han ska var mer noggrann och uttrycka sig betydligt mer sakligt.
Ta reda på fakta och förklara på ett pedagogiskt sätt för dina läsare hur propositionen är skriven och hur myndigheterna tänkt tillämpa den.
Du kan omöjligt uppfattas som trovärdig och seriös av politikerna du försöker påverka.
Är det båtpolitik att resonera och uttrycka sig på en så oseriös och osaklig nivå?
Ger det ett seriöst intryck av SBU, en av Sveriges största intresseorganisationer för svenskt båtliv?
Jämför SBU med sin motsvarighet Motormännens riksförbund.
Hur resonerar motormännen kring promillegränser, krav på bilbälte, kompetenskrav för fordon osv?
Så lika men ändå så olika.
Det framstår som väldigt viktigt för Lasse Bengtsson att få kombinera alkohol i samband med att framföra alt. fullgöra en uppgift av väsentlig betydelse på fartyg.
I min värld väldigt märkligt.
Jag har fyra härliga semesterveckor att se fram emot i min båt, jag är helt övertygad om att ingen myndighet har för avsikt att förstöra dem.
Trevlig sommar!
Läs vitboken här. www.båtfolket.se. De som är för lagen vet inte vad de talar om.