17 november, 2009

Start för båtbranschens egen favoritmässa

Idag startar METS 2009 – den största upplagan någonsin av marinbranschens egen favoritmässa. På METS (Marine Exhibition Trade Show) i Amsterdam, som inte är öppen för allmänheten, visas alla nya marina tillbehör från över 1 200 företag från hela världen. I år presenteras en lång rad nya elektroniska instrument, nya färger, räddningsutrustning och mycket mer. “Vanliga” besökare kan följa mässan på Internet via mässans hemsida.

Mässarrangören Amsterdam RAI har verkligen lyckats entusiasmera marinbranschen att ställa upp på denna fackmässa, som i år är inne på sin 22:a årgång. Utställningsytan har utökats och antalet utställare är det högsta någonsin med totalt 1 232 företag. Antalet förstagångsutställare är hela 193 företag på själva METS och 33 stycken i SuperYacht Pavilion.

METS 2009 hålls 17–19 november på Amsterdam RAI utställningscentrum.

– I dessa ekonomiskt svåra tider hade vi verkligen inte väntat oss ett rekordhögt deltagande på METS 2009, säger Irene Dros, projektledare för METS.

– Det är ett fantastiskt uppmuntrande tecken av den fighting spirit som finns i vår industri när vi ser hur många som vill vara med och göra affärer på METS. Jag tror att METS 2009 kan ses som ett hoppfullt ljus hos marinindustrin, som har bestämt sig för att vara proaktiv och försöka satsa sig fram i ljusare tider.

METS har i år fått en delvis ny layout. Det gäller inte minst SuperYacht Pavilion, som finns i Elicium bygganden. Den nya layouten ger mer utrymme åt både utställare och besökare och ett utökat utrymme för utställningen av tillbehör som tävlar i Design Award METS (DAME).

METS är världens största branschmässa för marina tillbehör. Den organiseras av Amsterdam RAI i samarbete med ICOMIA (International Council of Marine Industry Associations).

Den totala utställningsytan är cirka 52 000 m². Sverige är ett av de länder som sedan många år har en egen paviljong, där de flesta av de svenska utställarna är samlade. Övriga landspaviljonger representerar: Australien, Danmark, Finland, Frankrike, Kanada, Italien, Nederländerna, Nya Zeeland, Norge, Spanien, Turkiet, Tyskland, Storbritannien och USA.

– Som brukligt är arrangerar Sweboat den svenska paviljongen. I år är det 25 företag, utöver Sweboat, som deltar i paviljongen och samsas på 540 m2. En något mindre paviljong än de senaste åren, men med en bra och bred palett av det utbud som den svenska tillbehörsbranschen representerar. Två företag är med för första gången, de andra har allt från ett till många år bakom sig i paviljongen, säger Annika ”Nicke” Lindqvist, METS-ansvarig hos Sweboat.

Länk: www.metstrade.com