I dag lämnar utredningen Tredje sjösäkerhetspaketet (N 2009:5) sitt delbetänkande “Tredje sjösäkerhetspaketet. Hamnstatskontrolldirektivet, Övervaknings¬direktivet, Flaggstatsdirektivet (SOU 2009:90)” till infrastrukturminister Åsa Torstensson.
Enligt utredningen kan direktiven i huvudsak införlivas i svensk rätt genom ändringar i myndighetsföreskrifter. På ett antal områden föreslås dock ändringar i lag och förordning.
Utredningen har i sina direktiv fått i uppdrag att bland annat föreslå hur fem EU-direktiv på sjösäkerhetsområdet bör genomföras i svensk rätt. I delbetänkandet behandlas tre av dessa fem EU-direktiv.
Hamnstatskontrolldirektivet, 2009/16/EG
Det omarbetade hamnstatskontrolldirektivet innebär bland annat ändringar i dagens inspektionskrav i hamnar och stärker också gemen¬skapens möjligheter att hindra fartyg från att anlöpa gemenskapens hamnar. Utredningen föreslår ett utökat bemyndigande till Transportstyrelsen som dels innebär att Transport¬styrelsen är den behöriga svenska myndigheten enligt hamn¬statskontroll¬direktivet, dels att Transportstyrelsen direkt åläggs att vid hamnstatskontroller av utländska fartyg följa det nya hamnstatskontrolldirektivet.
Övervakningsdirektivet, 2009/17/EG
Enligt direktivet ska medlemsstaterna utse en eller flera behöriga myndigheter för mottagande av fartyg i behov av assistans. Utredningen föreslår att Transportstyrelsen utses till sådan behörig myndighet i Sverige. Transportstyrelsen får därmed i uppdrag att utarbeta planer för mottagande av fartyg i behov av assistans och får ansvar för beslut om mottagande av sådana fartyg. Med hänsyn till Kustbevakningens och Sjöfartsverkets ansvar för miljö- respektive sjöräddningstjänst ska Transportstyrelsen i sitt uppdrag samråda med dessa myndigheter.
Sjöfartsverket föreslås även fortsatt vara ansvarig myndighet i Sverige för SafeSeaNet, gemenskapens system för informationsutbyte för sjötrafiken.
Flaggstatsdirektivet, 2009/21/EG
Utredningen lämnar förslag på hur Sverige bör hantera direktivets krav på så kallad flaggstatsrevision. Vidare föreslår utredningen att Transportstyrelsens sjöfartsavdelnings verksamhet, varigenom Sveriges skyldigheter som flaggstat fullgörs, ska vara underkastad ett certifierat kvalitetsledningssystem.
Fortsatt arbete
Utredningen fortsätter nu arbetet med slutbetänkandet som ska överlämnas senast den 31 mars 2010. Det kommer i huvudsak att innehålla förslag till hur olycksutredningsdirektivet, 2009/18/EG och klassdirektivet, 2009/15/EG om så kallat klassificeringssällskap – ska införlivas i svensk rätt.