Den svenske båtdesignern står Ocke Mannerfelt tillsammans med sin son Ted bakom en helt ny konceptbåt kallad Nero. Det är en designstudie av framtidens drömbåt, enligt Ocke själv. Båten har racingdesign och en hybridmotorlösning med diesel- och eldrift.
2008 ritade Mannerfelt Design Team en ny tävlings katamaran till Victory Team i Dubai. Båten tävlar i den näst största klassen och har både vunnit tävlingar i Mellanöstern och VM 2009.
– Den här båten är den mest energieffektiva båt vi någonsin ritat, men vi vet att vi kan göra den ännu lite bättre, säger Ocke Mannerfelt.
– För att visa våra höga ambitioner har jag uppdaterat vår tävlingsbåt till vad jag kallar en dröm-koncept-hybrid-båt med mycket inspiration från modern bildesign. Vi har gett båten många helt unika lösningar och mycket nytänkande för båtindustrin” – säger Ted Mannerfelt som ritat båten.
Tanken med båten är att besättningen sitter som i en helikopter i en glasbubbla och ser vattnet under fötterna. Manövreringen sker med joystick, även det på samma sätt som i en helikopter.
Cockpitens tak är i glas med solceller och kupén har klimatkontroll. Motorn är en hybridlösning mellan en modern dieselmotor för bilar och elmotorer med batteridrift. Dieselmotorerna är Volvo Penta D3-motorer, de modernaste och renaste som finns.
I låga farter kör man ljudlöst på el och i högre farter på dieseldrift. Nickelmetallbatterierna kan laddas från dieselmotorerna, genom solcellerna eller från landström.
Vid acceleration används diesel och el i samarbete för att få ut maximal effekt.
– Hela konceptet har en extremt låg energiförbrukning, antagligen bara en tredjedel av dagens båtar, säger Ocke Mannerfelt.
Nero är en konceptbåt, men kan lika gärna bli verklighet inom kort.
Länkar:
www.ocke.se
www.mannerfeltdesignteam.com