Regeringen sa igår ja till bolaget Nord Streams ansökan om att lägga ut två gasledningar i svensk ekonomisk zon i Östersjön. – Vi undrar verkligen om regeringen är nöjd med miljökonsekvensbeskrivningen. WWF tycker den är bristfällig. Det är oroväckande att miljöministern svepande jämför med ledningar som dragits i Nordsjön där helt andra miljömässiga förhållanden råder, säger WWFs generalsekreterare Lasse Gustavsson.
WWF anser att det troligen går bygga gasledningar i Östersjön på ett ekologiskt acceptabelt sätt, men idag vet man inte säkert i vilken omfattning som Östersjöns miljö skadas.
– Vi är bekymrade över Natura 2000-området Greifswaldslagunen i södra Östersjön. Där brakar man rakt in i ett av Europas känsligaste områden, utan att kunna visa att företaget tar den hänsyn som ett sådant område kräver, säger Lasse Gustavsson. Dessutom känner vi oro över att regeringen gått på Nord Streams linje och valt sträckningen som tar gasledningen närmast våra svenska Natura 2000-områden i Hoburgs Bank och Norra Midsjöbanken.
WWF har i sina remissvar drivit frågan om ett utförligt kontrollprogram som måste inkluderas i projektplanen för gasledningen. Därför välkomnar WWF nu regeringens ansats att starta ett sådant. Men för att få användbara referensdata är det mycket viktigt att det inleds i god tid och görs grundligt efter vetenskaplig praxis. För att informationen ska kunna jämföras över nationsgränserna vill WWF ha ett regionalt samarbete.
– WWF uppmanar regeringen och Andreas Carlgren att noggrant och utförligt utforma kontrollprogrammet. Det måste också knytas till en kompensationsmekanism i händelse av miljöskada. Det krävs för att vi i framtiden ska kunna säga att regeringens beslut var seriöst,
säger Mattias Rust, sjöfartshandläggare på WWF.
WWF oroas över att Andreas Carlgren inte nämnt något om att knyta kompensationsåtgärder till projektet vid en eventuell skada på miljön.
– Vad händer om kontrollprogrammet konstaterar att en miljöskada skett? Om det inte redan finns en överenskommelse med Nord Stream kommer det bli mycket invecklat att i efterhand driva en juridisk process mot dem, säger Mattias Rust, sjöfartshandläggare på WWF.
Länk: www.wwf.se