Båttillverkaren Nimbus Boats visade i torsdags upp världens första elbåt för den kommersiella marknaden. Nimbus 27 E-power är 27 fot, har en marschfart på 22 knop blir fulladdad på fyra timmar. Priset för ”full tank”: 50 kronor. – Vi är först i världen med att ta en stor eldriven fritidsbåt från ritbordet till marknaden, säger Nimbus Boats vd, Magnus Andersson.
Nimbus 27 E-power är framtagen i ett samarbete med företaget Electroengine, som utvecklar lösningar för eldrift av olika fordonstyper, bland annat personbilar.
– Nimbus ska vara bäst i världen när det gäller miljösegmentet. Med elbåten befäster vi vårt försprång. Nu leder vi utvecklingen av miljöriktiga båtar, och utan att göra avkall på komfort och prestanda, säger Magnus Andersson.
Prestandan börjar närma sig bränsledrivna båtar. En fulladdad Nimbus 27 E-power har en aktionsradie på upp till 20 nautiska mil, eller 37 kilometer, i marschfarten 22 knop. Toppfarten är 27 knop. Batteriernas livstid beräknas till 3 000 laddcykler, vilket motsvarar en användning på mer än 10 år.
– Med den nya generationens batterier, som kommer inom kort, kan vi troligen direkt fördubbla aktionsradien. Då blir elbåten en seriös utmanare till fossilbränsledrivna båtar, säger Thomas Bergfjord, vd för Electroengine, som menar att elmotorn är framtiden både till lands och till sjöss.
– Elbåten ger inga utsläpp under eldrift och underhållet är betydligt mindre än för en dieselmotor. Batterierna laddas på tre timmar i trefas eluttag med 400 volt/32 ampere, men kan också laddas i ett vanligt eluttag på 28 timmar.
Magnus Andersson räknar med ett stort intresse för elbåten, men då det hittills inte funnits några bra alternativ finns inte mycket data att gå på.
– Det är ett medvetet risktagande för att skapa en ny marknad och utveckla framtidens miljövänliga båtar. Priset blir inledningsvis cirka 30 till 40 procent högre än för motsvarande dieselbåt, men då drifts- och servicekostnaderna är betydligt lägre blir Nimbus 27 E-power i långa loppet både en bra affär och bra för miljön.
Tillverkningen av Nimbus 27 E-power ska ske i Nimbus Boats fabriker i Mariestad, Storebro och Ryd.
– Teknologin är inte låst till Nimbus 27 E-power, utan kan monteras i flera av våra andra båtmärken, som Ryds och Paragon. Det är också vår förhoppning, säger Magnus Andersson.
Länk: www.nimbus.se