Under våren 2009 genomförde Stormfågeln ett antal verifierande tester. Resultaten av dessa presenterades och fick stor uppmärksamhet vid konferensen FAST 2009 i Aten den 4 till 8 oktober.
Flera delegater betecknade det som något av konferensen mest intressanta information och Stormfågelns representanter i Aten knöt flera mycket potenta kontakter med såväl potentiella slutkunder som partners för den vidare utvecklingen av Stormfågelns produkter.
I början av 2009 gav Stormfågeln det schweiziska företaget CTD Marine i uppdrag att via CFDmoduleringar fastställa verkningsgraden av Stormfågelns propeller. Beräkningarna låg till grund för hållfasthets- och livstidsberäkningar av Stormfågelns propulsor, som genomfördes av IMES, Institute of Mechanical Systems vid Zürich University of Applied Sciences.
På den tionde internationella konferensen för Fast Sea Transportation i Aten under rubriken “Analysis of the pitchable surface piercing propeller Stormfageln” presenterade Lennart Berghult från CTD Marine och professor Jürg Meier vid IMS resultaten från CFD-moduleringarna och de statiska och dynamiska hållfasthetsanalyserna.
Resultaten rönte stor uppmärksamhet både under och efter själva presentationen. I beräkningarna av Stormfågelns verkningsgrad har CTD Marin tagit hänsyn till tre medier och arbetet har därför varit mycket komplext och avancerat. Förutom att propulsorn arbetar i gränskiktet mellan ett vatten- och luftskikt, uppstår även kavitation när propellerbladen rör sig genom vattnet. Det ger det tredje mediet vattenånga.
Förbluffade och intresserade deltagare
Stormfågelns marknads- och försäljningschef Jan Buckhöj deltog under presentationen och kunde notera hur konferensdeltagarnas intresse växte i takt med Lennart Berghults redogörelse för Stormfågelns propulsor, dess design och unika egenskaper:
– Lennart avslutade sitt föredrag med att visa en filmsnutt från ett av sjöproven med vår prototypbåt. Han ombads av deltagarna att köra frekvensen om och om igen. Framför allt förbluffades man av farten och att båten når planingsläge på bara ett par båtlängder.
Professor Meiers avslutade sitt anförande med konstaterandet att det inte finns några kritiska svagheter i Stormfågelns propulsor som inte kan åtgärdas via mindre konstruktions- och/eller materialförbättringar samt att den kommer att möta uppställda livstidskrav för kommersiell sjöfart.
En komplett 3D-modell av hela Stormfågelns propulsor togs fram inom ramen för IMS analysarbete. Modellen inkluderar propellerblad och hela den mekanism som gör att bladen kan vridas. Baserat på 3-modellritningarna var ett flertal delegater skeptiska till konstruktionen av mekanismen och antydde att den var allt för komplex. Enligt Jan Buckhöj tillbakavisade professor Meier dessa farhågor med ett leende:
– Meier poängterade att konstruktionen är både enkel och i hög grad robust. Efter presentationen visade jag därför bilder på mekanismen för en rad intresserade delegater. När de fick den presenterad på detta sätt var det lättare att se och förstå den i många stycken geniala designen. Meier berättade också att lejonparten av alla goda idéer faller när de kommer till hållfasthets- och livstidsberäkningar. Konkret innebär det att Stormfågeln nu passerat genom ett avgörande nålsöga.
Verifierande tester ökar intresset för Stormfågeln
Presentationen hölls sent på konferensens näst sista dag. Redan samma kväll och sista dagen uppvaktades Stormfågelns av representanter för en rad såväl potentiella slutkunder som partners för den vidare utvecklingen av bolagets produkter. Redan innan konferensens start hade Stormfågeln ett inplanerat möte med en av världens största tillverkare av bland annat färjor och paramilitära båtar, men enligt Jan Buckhöj blev mötena med intressanta partners långt fler än beräknat:
– Vi blev hedrade av det stora intresset. Verifieringarna vi genomförde och presenterade tidigare i år har gjort att vi nu tas på ett betydligt större allvar. Klart är också att den marina världen känt till oss under många år, men vi uppfattas inte längre som enbart en av flera representanter för en god idé. Vi har verifierat vårt systems prestanda, vilket är oerhört viktigt i en konservativ bransch där få är villiga att ta onödiga risker.
Även Stormfågelns VD Peter Wasmuth har märkt effekten av den statusrapport som bolaget presenterade i juni 2009:
– Vi är inne i ett mycket spännande skede. Vi önskar att vi hade möjlighet att ge mer information om de kontaktar vi tagit, som tagits med oss och som vi just nu odlar. Intresset för Stormfågeln vid FAST 2009 ligger i linje med de nya signaler vi fått sedan vi i juni presenterade resultatet av våra verifierande tester i dokumentet “Lägesrapport juni 2009”.
Länk: www.stormfagel.se