Öppna Varv 2009 blev inte det mest omfattande nyhetsmässigt. Men här presenterades flera nya motor- och segelbåtar och minst ett nytt hybridkoncept. Båtliv har gjort ett svep över de viktigaste nyheterna. Här har vi dessutom kompletterat med betydligt fler bilder än vad som fick plats i Båtliv nr 5.
Text & foto: Lars-Åke Redéen, Lasse Bengtsson
Nya Hallberg-Rassy 310 är ritad av German Frers och ersätter den tidigare modellen HR 31 MkII. Båten hade världspremiär på Öppna Varv. Pris från cirka 1,4 Mkr. Inredningsbilden är också från Hallberg-Rassy 310. Foto: Peter Szamer.
www.hallberg-rassy.com
Arcona 340 är ett nytt fint bygge från svenska Arcona, som byggs på varvet Luxus Yacht i Estland. Båten har i år nominerats till European Yacht of the Year 2009/2010 i klassen Performance Cruisers.
www.arconayachts.se
Bavaria visade bland annat en 44 Vision med en ny typ av dieselelektrisk drift. Motorn är en Volvo Penta D1-30 som kopplats till en likströmsgenerator från svenska Polar DC marine i Halmstad. Generatorn är på 16 kW och 144 V, vilket kräver en rejäl batteribank med kvalitetsbatterier som kan laddas upp mycket snabbt. Fördelarna med dieselelektrisk drift är komfort, låg ljudnivå och låga vibrationer. Även utsläppen av CO2 minskar eftersom batteriladdningen kan göras under segel eller i hamn med landström.
www.dcmarine.se
Delphia 40.3 har en nydesignad och mycket ljusare inredning signerad Birgit Schnaase, som bland annat har varit inblandad i Contest 45 CS, Contest 50 CS och Contest 60.
www.delphiayachts.se
Nya Elan 380 är designad av Robert Humphreys och är på 11,50×3,65 m.
www.nordicyachts.se
Najadvarvet visade en ny 41-fotare i sin hamn i Henån. Båten är på 12,2×3,85 m och är en av fem nya båtar från varvet i år.
www.najad.com
Maxi 1300 är den senaste båten från Pelle Petterson. Båten är på 12,7×3,8 m.
www.maxi.se
Katamaraner har fått ett uppsving i Sverige de senaste två åren. På Öppna Varv visades nya Lagoon 400. En mycket social och bekväm båt.
www.oxbom.se
De stora motorbåtarna i trålarstil från franska Bénéteau är prisvärda och har en härlig båtkänsla. På Öppna Varv visades denna Bénéteau Swift Trawler 42. Pris 3,95 Mkr.
www.dreammarine.se
Jessica Stenlund och Benny Martinsson invigde sin nya, stora hall vid varvet på Vindön. Sida vid sida – under tak – visas Nord West båtprogram tillsammans med ett stort utbud begbåtar som har rekonditionerats till fint skick.
www.nordwest.se
Det är inte bara nybyggda båtar som visas på Öppna Varv. Den här Petterssonbåten trivdes fint i solskenet i Henån. Båten heter Lady in red och har funnits i sjön Mjörn sedan hon byggdes 1911. Nuvarande ägare är Mats Stefansson. Båten har renoverats av Mats Snickare AB.
Det Nya Zeeländska marinelföretaget Bep Marine har kompletterat sina elektriskt drivna huvudströmbrytare med en fjärrkontrollenhet. Med denna kan båtägaren enkelt koppla av och på el i sin båt även om strömbrytarna sitter krångligt till. Den nya fjärrkontrollen är utrustad med fyra kanaler, klarar även ett ankarspel och bogpropeller. Pris 3 000 kr för en komplett sats. De eldrivna strömbrytarna kostar 1 300 kr styck.
www.comstedt.se
Mastervolt har tagit fram en ny serie konverters, avsedd för lågspänning (12 respektive 24 V, från 3 till 6 A). Den nya serien är mycket nätt i formatet och finns i både isolerade och icke isolerade utföranden.
www.mastervolt.se
Hanse har tagit fram en standardbetonad version av Hanse 320, som på mässan såldes seglingsklar för 799 000 kr.
www.bryggan.net
Det första exemplaret av svenska Golden-Cut 28 premiärvisades på Öppna Varv. Båtarna byggs hos Golden-Cut i Västervik och är ritade i samarbete med Håkan Södergren och Bo Zolland. Båten är på 8,50×2,75 m och kostar från 1,9 Mkr.
www.golden-cut.se
Greatline 29 visades med en helt ny disposition av akterdäcket. Det är en mer öppen planlösning med plats för minst sex vuxna personer runt matbordet.
www.greatlineboats.se
PTS 26 Scandinavia är en härligt öppen båt byggd i klassisk skandinavisk stil. Mått 8,01×2,59 m. Pris 950 000 kr.
www.norstar.se
Vindö Marin visade upp denna prototyp. Båten är ritad av Rolf Eliasson och har kompositskrov i West Epoxi med mahognyyta. Nästa år kanske vi får se en färdig båt.
www.vindomarin.com