Inom de närmsta veckorna kommer flygplan att cirkla över Sävarfjärden i Sverige och Rönnskären i Finland. Det är projektet ULTRA – Utveckling av Lidar-baserad terränganalys för regional användning – som nyttjar laserteknik för att göra detaljerade kartor över havsbottnen.
– Det ökande exploateringstrycket på havsområden gör att det finns ett stort behov av detaljerade undervattens kartor, såväl ekonomiska projekt som samhällelig planering försenas kontinuerligt p. g. a. bristande information om havsområdena. Kartorna är ovärderliga när det gäller t.ex. placering av vindkraft och broar, planering av farleder och marinor, säger projektledare Michael Haldin.
Flygplanet som används innehåller hypermodern utrustning som skannar havsbottnen genom att skjuta laserpulser och mäta det reflekterade ljuset. Tekniken har tidigare använts på land för att göra noggranna topografiska kartor och har under de senaste åren utvecklats för att producera djupkartor över havsområden och andra vattendrag.
– Metoden kan liknas med ekolodning från båt, men genom att nyttja ett flygplan kan stora områden karteras betydligt snabbare och med stor upplösning. Tekniken har speciellt stor betydelse för kartläggning av grunda skärgårdar och sjöar, där traditionell ekolodning från båt är svår och dyr att genomföra, säger Michael Haldin.
Djupkarta med bottens beskaffenhet
ULTRA-projektet, som bekostas av Interreg IVA-programmet Botnia-Atlantica och leds av Forststyrelsen i Vasa och Länsstyrelsen i Västerbotten, har som mål att vidareutveckla laserkateringstekniken. Samtidigt med flygningen karteras områdena också noggrant genom dykning och med hjälp av undervattenskameror.
– Genom att med avancerad datoranalys jämföra den reflekterade laserpulsens egenskaper med fältobservationer från havsbottnen strävar vi efter att få fram havsbottnens beskaffenhet och förekomsten av undervattensväxtlighet, förutom en noggrann djupkarta, berättar Johnny Berglund projektansvarig på Länsstyrelsen Västerbotten.
Många intressenter i projektet
Projektet är innovativt och bygger på att sammanföra spetskunskap från Sverige och Finland. I projektet deltar ett tiotal förvaltnings- och forskningsorgan samt ett antal specialistföretag. Från svenska sidan deltar förutom Länsstyrelsen i Västerbotten också t.ex. FOI, som kommer att utföra laserpulsanalyserna, och AquaBiota, som kommer att göra modellering av undervattensmiljön. Umeå kommun skall utvärdera kartornas användbarhet och Naturvårdsverket stöder projektet finansiellt. Från Finland deltar bl.a. Österbottens förbund, som ansvarar för regional planering, och Vilt- och fiskeriforskningsinstitutet, med ansvar för fiskstammar, lekområden och sälfrågor.
Sävarfjärden i Sverige och Rönnskären i Finland ingår i projektet och fältundersökningarna pågår som bäst. Själva Lidar-flygningarna sker i början av augusti, beroende av väderlek och siktdjup.