73 procent av svenskarna vill tillbringa semestern på sjön. Men det är bara 39 procent som har tillgång till egen båt. Det visar en undersökning som beställts av Sweboat, båtbranschens riksorganisation, i syfte att kartlägga svenska folkets båtintresse. Sweboat lät undersökningsföretaget K2Analys genomföra 1 000 telefonintervjuer med ett slumpmässigt urval respondenter.
Undersökningen innehåller frågor kring vad man vill använda båten till. Svaren visar bland annat att
• unga vill ut på havet i större utsträckning än äldre
• de populäraste båtaktiviteterna är ”båtutflykt”, ”tur till skärgårdskrog” och ”fiske”.
• 62 procent vill åka motorbåt, 39 procent vill segla och 51 procent vill ro eller paddla.
Av de tillfrågade uppgav 39 procent att deras hushåll har tillgång till egen båt och 61 procent att de inte har det. 25 procent har motorbåt, 4 procent har segelbåt och 11 procent har annan typ av båt, som roddbåt, kajak, kanot eller husbåt.
Undersökningen genomfördes inom ramen för projektet Upptäck Båtlivet, som ska hjälpa nybörjare att lära sig allt om båtlivet – sjövett, säkerhet, miljöfrågor, knopar etc.
Servicesajten Upptackbatlivet.se ska vara den kompletta guiden för den som drömmer om eller planerar att ta sig ut på sjön. På ett och samma ställe skall man kunna få inspiration, kunskap och vägledning i allt som har med båtliv och båtköp att göra. Här finns bland annat en handbok för båtägare, information om bra miljöval, guide till kuster, sjöar, vattendrag och skärgårdar och hjälp till ett lyckat båtköp.
– Vi vill visa alla dem som drömmer om ett liv på sjön att båtlivet kan vara både prisvärt, lättillgängligt och lätt att lära sig, säger Mathias Herneson, projektledare på Sweboat.
Länk: www.upptackbatlivet.se