Simborgarmärket fortsätter att vara den årliga tradition för många barn, vuxna och gamla då man testar den livsviktiga simkunnigheten. Simborgarmärkets ägare – Svenska Livräddningssällskapet och Svenska Simförbundet – firar jubileet och genomför en del aktiviteter under 2009.
Trots sin storleksmässiga litenhet är Simborgarmärket välkänt bland svenska folket. 2008 såldes drygt 70 000 märken. Bland märkestagarna finns barn, vuxna och gamla. I den senare kategorin finns det exempel på personer som tagit flertalet märken genom åren. Att uppmärksamma dessa är en av de aktiviteter som kommer att ske under året.
Initiativtagare till Simborgarmärket var David Jonasson, Mr Jones, Dagens Nyheters dåvarande sportchef. Hela historien kring märkets uppkomst finns att läsa på Simborgarmärkets hemsida: www.simborgarmarket.se
Det första Simborgarmärket, som kom ut 1934, var midnattsblått. Sedan 1960-talet har färgerna ändrats för varje år. Årets jubileumsmärke är förstås gult och blått.
“Simningens dag” instiftades som en årlig tradition redan 1934. Med start på denna dag, andra måndagen i juli och cirka två veckor framåt, kunde man ta Simborgarmärket på många platser i Sverige. Självklart kommer Simborgarmärkets 75-årsdag att manifisteras från och med måndagen den 13 juli genom att man på många platser i Sverige kommer att arrangera speciella simborgardagar/veckor.
Redan nu till helgen, 10-12 juli, kommer vi att tjuvstarta i samband med Vansbrosimningen. Det kommer att bli livräddningsuppvisningar för små och stora och självklart kommer alla att få möjlighet att ta Simborgarmärket.
Lite kuriosa i sammanhanget är att märket har en egen sång “Simborgarvalsen” med Tore Skogman.