Totalsegrare i Eurocard Gotland Runt 2009 1a plats DataCom, Ralf Aspholm, KSSS 2a plats Lexus,Jani Lejhti, M-FIN 3e plats Perfect Excuse, Stefan Petersson, NSS Årets upplaga av Eurocard Gotland Runt, Sveriges och en av världens största havskappseglingar, kommer att gå till historien som de svaga vindarnas, de många blekebältenas och de avgörande vägvalens regatta.
Tävlingen avgjordes i centrum av ett ovanligt kompakt och långvarigt högtryck med vindar från 1 till 4 m/s och massor av vindhål. Vinnare på den ovanliga situationen blev de skeppare och taktiker som med energi och skicklighet och en hel del tur, valde rätt vägar för att hitta den lilla vind som fanns och de som uthålligt inväntade de vindökningar som redan under fredagskvällen skapade förutsättningar för farter över 5-6 knop även för de mindre båtarna.
Under lördagen, då huvuddelen av de tävlande korsade mållinjen, omväxlade absoluta och långvariga stiltjebälten med vindar kring 5-6 m/s. Passerande regn- och åskväder skapade tillfälligt ännu högre vindstyrkor. Målgångarna varierade från timslånga föreställningar med vridande vindriktning till renodlade spinnakerbogar för många av de deltagande båtarna. På lördagsnatten kom äntligen den utlovade kallfronten med vind. De 150 båtar som fortfarande kämpade till sjöss avslutade sin utdragna kamp med kryss i vindstyrkor upp till 14 m/s. Endast ett haveri – i form av ett mastbrott, har rapporterats.
69 båtar har brutit tävlingen. Nästan alla har gjort det antingen av brist på tid eller på grund av att vatten och mat tagit slut ombord i den utdragna tävlingen.
Som vanligt var de klassiska yachterna första båtarna att skära mållinjen utanför Skanskobb redan under fredagen. Allra första målskott, och därmed Line Honour, äran att vara första båt i mål, tillföll Peder Wallenbergs yawl Refanut med Peder själv vid rodret. Han konstaterade att seglingen gått mycket bra trots de förrädiska stiltjebältena, men att det varit ett ganska långsamt Classic Race. Den klassiska klassen i Eurocard Gotland runt vanns emellertid av Trio, med Lars Nordling som skeppare. På andra plats kom Friendship II med skeppare Hilding Mattsson och på tredje plats Anitra, med Henrik Kahm som skeppare. De klassiska yachterna kör en kortare bana och rundar inte hela Gotland men väl Gotska Sandön.
Tävlingen i klassen Grand Open IRC utvecklades trots de svaga vindarna till en spektakulär tvekamp och slagduell mellan två av Eurocard Gotland Runts vassaste båtar, de snabbseglande TP 52:orna Ran och Artemis med Niklas Zennström och Torbjörn Törnqvist som respektive skeppare. Under de ca 74 timmar som deras tävling pågick innan Ran som första båt i klassen gick över mållinjen har båtarna följts åt och det har inte skiljt mer än 11 minuter mellan de två stora kappseglingsmaskinerna. I mål var skillnaden ganska exakt 4 minuter till Rans fördel.
Efter de klassiska yachterna, som ju seglade den kortaste banan, endast 179 M lång, var Silfverfågel, som seglade Deltabanan på 311 M, första båt i mål vid Sandhamn under lördagen. Hon korsade linjen 10.11 och vann LYS klass D. Skeppare ombord var Pontus Brenter. Andra båt i mål var klass ORC International D-seglaren Perfect Excuse, en X-362s med Stefan Peterson som skeppare. Också denna båt blev vinnare i sin klass.
Första båt i LYS klass C blev Sofia XV, en J-133 med Lars Meijer som skeppare. Båten var 33:a vid Östergarn men seglade därefter upp sig och låg som etta eller tvåa vid de resterande rundningarna. Lars tog också totalsegern i klassen. I IRC klass C var Air IV först över mållinjen. Båten, en Landmark 43, seglar för KSSS och skeppare är Christer Carenfelt. Den totala tiden på bana Charlie, 363 M, var 73 tim, 4 minuter och 54 sekunder. Norska King 40:an Magic med Aasmund Drolsum tog emellertid totalsegern i klassen trots en senare målgång. Korrigerad tid för den norska båten var 82,09,28. Magic vann även tidigare under Sandhamn Race Week också överlägset i Tune up-seglingarna.
Ericsson I med Thomas Blixt som skeppare och en amatörbesättning bestående av anställda hos Ericsson, seglade i två klasser och var första båt över mållinjen i Grand Open ORC. Skepparen, Thomas Blixt konstaterade lakoniskt att detta både var den konstigaste och längsta Gotland Runt han någonsin seglat men att stämningen varit mycket god ombord. Alla har helt enkelt haft väldigt roligt, konstaterade han. Segrare i klassen på korrigerad tid blev Varuna från Hamburg som kom i mål 14.32.04 på lördagen den 4e juli.
Mycket uppmärksamhet vändes mot entypsklassen X-35, där de svenska herr- och damlandslagen i alpint tävlade mot varandra ombord på varsin Audi-båt. Vinnare i klassen blev emellertid Matrisen med Robert Szabo som skeppare. Audi R8, med de alpina tjejerna, som vann klassen i fjol, placerade sig i år på andra plats. Herrlaget på Audi R10 blev 3a.
I klass LYS Multi 30 fullföljde endast svenska True Look tävlingen. Båten, med Peter Myhrström som skeppare seglade bana Bravo på 80 timmar – en stark uthållighetsprestation!
Totalsegraren i Eurocard Gotland Runt utses i klass ORC International. Vinnare var – var inte helt oväntat, Gotland Runtveteranen Ralf Aspholm som med Datacom gick i mål klockan 15.09 på lördagseftermiddagen. Ralf tillbringade 74 timmar, 24 minuter och 36 sekunder på banan i sitt 19:e Gotland Runt.
Tävlingsledningen är imponerad av den mentala och fykiska styrka som alla visat när de kämpat sig runt banorna i svag vind och bleke, säger tävlingsledaren Fredrik Feldreich. Särskilt mycket gratulerar vi förstås Ralf Aspholm som gjorde en lysande insats i sitt 19:e Eurocard Gotland Runt. Det har varit en mycket speciell tävling, men de som vet och minns hävdar ju att sånt här händer ungefär vart 30:e år, så det är förhoppningsvis långt till nästa gång. Vi riktar också ett varmt tack till alla våra funktionärer och sponsorer som så troget ställer upp både i stiltje och när det blåser.
Länk: www.ksss.se
Totalsegrare i Eurocard Gotland Runt 2009
1a plats DataCom, Ralf Aspholm, KSSS
2a plats Lexus,Jani Lejhti, M_FIN
3dje plats Perfect Excuse, Stefan Petersson, NSS