Genmar Holdings, USA:s nästa största båttillverkare, söker nu konkursskydd enligt Chapter 11. Företaget bygger båtar under namn som Glastron, Larson, Wellcraft, Four Winns och Carver. Det är samma typ av skydd och rekonstruktion som bland andra General Motors arbetar efter. En ansökan som Genmar lämnade till US Bankruptcy Court i Minnesota på måndagen visade att företagets tillgångar uppgår till US$237.5 miljoner medan skulderna är minst US$216.5 miljoner.
Genmars styrelseordförande, Irwin Jacobs, säger till tidningen Minneapolis Star-Tribune att konkursskyddet inte omfattar drygt US$400 miljoner i ytterligare tillgångar. De inblandade bankerna är Wells Fargo och Fifth Third bank. Dessutom omfattar ansökan ytterligare 20 kreditorer.
– Om någon hade sagt till mig bara för en månad sedan att Genmar någon gång skulle behöva ansöka om konkursskydd så hade jag inte ansett att det ens var en möjlig tanke, säger Jacobs i ett uttalande.
– Jag har alltid försökt hitta vägar så att Genmars balansräkning ska fungera och även när tiderna har varit tuffa så har det alltid funnits möjligheter.
Enligt Jacobs uttalande i tidningen är det bankernas tuffare krav på säkerheter som har lett fram till konkursansökan. Jacobs äger själv cirka 40 procent av aktierna i företaget. Han är en mycket välkänd företagare i båtbranschen men inte bara för sina håra tag som företagare utan även för att skänka stora summor till välgörenhet i Minnesota. En av minoritetsägarna är Carl Pohlad, som äger cirka 15 procent.
För att minska Genmars kostnader har företaget de senaste 18 månaderna minskat personalstyrkan från cirka 4 500 till cirka 1 500 personer. Genmar har över 1 000 återförsäljare.
Inget av Genmars övriga bolag – inklusive Jacobs Trading, Jacobs Management, Watkins, FLW Outdoors och Jacobs Interactive – omfattas av konkursansökan. Den berör inte heller VEC Technology LLC, Genmars egen version av vakuumijicering för tillverkning av bland annat båtskrov.
Länk: www.genmar.com