30 maj, 2009

Sjöhistoriska visar Titanic vid Vasamuseet

Den 29 maj öppnade Sjöhistoriska museet Titanic i Båthall 1 vid Vasamuseet i Stockholm. Det är den största utställningen om det mytomspunna fartyget som någonsin visats i Norden. Utställningen visar fler än hundra originalföremål, återskapade miljöer och modeller. Den handlar om fartyget, om myterna och om sanningen men framför allt om de människor som fanns ombord.

– Titanic är en väldigt gripande historia om människors liv och drömmar och för många ett fruktansvärt slut. Jag är mycket glad över att vi lyckades få den här starka utställningen till Sverige, säger Hans-Lennart Ohlsson, museichef på Sjöhistoriska museet.

Utställningen är producerad av det spanska företaget Musealia. En av världens främsta Titanic-experter, fartygshistorikern och författaren Claes-Göran Wetterholm, har också deltagit i produktionen, som innehåller många svenska inslag.

– Lite tillspetsat kan man säga att svenska var det näst mest talade språket ombord. Titanic kan betraktas också som ett svenskt emigrantfartyg. Samtidigt fanns det få ställen som kunde erbjuda en så överdådig lyx, säger Claes-Göran Wetterholm.

De stora klasskillnaderna ombord, med passagerare som tillhörde de rikaste i världen och emigranter som sålt sina hem för drömmen om ett bättre liv på andra sidan Atlanten har bidragit till det stora intresset för och mytbildningen kring Titanic.

– Vad som fascinerar människor är olika men det finns ett sug i den här historien som tar tag. På många sätt är det här den ”perfekta” katastrofen. Titanic sjönk tillräckligt långsamt för att tillräckligt många skulle se. Rika och fattiga människor räddades eller gick under bredvid varandra. Och alla som överlevde hade sina historier att berätta, säger Claes-Göran Wetterholm.

Andra rötter till mytbildningen var de historier om hjältemod och brittisk heder som lyftes fram för att försöka dölja misstagen och vända tragedin till triumf samt det då helt otänkbara i att Titanic skulle kunna sjunka. Det första sjöförhöret hölls direkt efter förlisningen och ur Titanic-katastrofens efterspel kommer den moderna sjösäkerhetslagstiftningen.

– Med Titanic trodde man sig ha byggt det osänkbara fartyget, hon var ett bevis på att den tekniska utvecklingen övervunnit havets alla faror. Men den stilla, stjärnklara natten mellan den 14 och 15 april 1912 gick denna tro sakta men säkert till botten. Vi berättar om Titanic som en del i vår gemensamma sjöhistoria på samma sätt som Vasamuseet berättar om Vasa och på samma sätt som vi i en tidigare utställning berättat om m/s Estonia, säger Hans-Lennart Ohlsson.

Med hjälp av audioguider får besökarna i första hand följa de människor som reste med Titanic men utställningen beskriver också fartygets korta historia från byggnationen till hur vraket ser ut idag. De originalföremål som visas är personliga tillhörigheter inlånade från privatpersoner. Bärgat från vraket finns endast ett stycke stenkol.

Titanic visas i Båthall 1 vid Vasamuseet fram till den 1 november i år.

Länk: www.sjohistoriska.se/titanic

FAKTA TITANIC
Källa: Sagoskeppet av Claes-Göran Wetterholm

Titanics jungfruresa började i Southampton den 10 april 1912. Den 14 april klockan 23:40 hamnade hon i sjönöd efter att ha gått på ett isberg cirka 600 sjömil sydost om Newfoundland. Klockan 02:20 den 15 april sjönk Titanic med fören först.

Passagerare och besättning
Titanic hade certifikat att ta 3547 människor: 905 i första klass, 564 i andra klass, 1134 i tredje klass samt besättning på 944.
Totalt antal ombordvarande på jungfruresan: 2207 varav 898 besättningsmän.
Kapten: Edward J. Smith

Räddade och omkomna
Av de 2207 ombord omkom 1495 personer. Många miste livet i det iskalla vattnet och de överlevande räddades ombord på det tillskyndande fartyget Carpathia. Ombord fanns 123 svenskar, varav 89 omkom. Totalt räddades 712 människor.

Titanic
Rederi: White Star Line, via IMM ägt av John Pierpont Morgan.
Systerfartyg: Olympic, Britannic
Byggnadsvarv: Harland and Wolff, Belfast
Konstruktör: Thomas Andrews
Rederichef: Bruce Ismay
Sjösatt: 31 maj 1911
Hemmahamn: Liverpool
Längd överallt: 269,68m (882 fot 9″)
Största skrovbredd: 28,19m (92 fot 6″)
Höjd från skorstenstopp till köl 55,33m (175 fot)
Deplacement: 66 000 ton vid 10,51m (34 ½ fot) djupgående
Antal däck: 8, förutom orlopdäcket
Maskin: Två fyrcylindriga trippelexpansionsångmaskiner som drev sidopropellrarna och en lågtrycksturbin som drev centerpropellern – sammanlagt ca 50 000hkr drivande tre propelleraxlar.
Propellrar: 1 fyrbladig i mitten och 1 trebladig på varje sida.
Ångpannor: 29 st. 159 eldstäder.
Bränsleåtgång: ca 620 ton kol per dag.
Skorstenar: 4 st. varav den aktersta var en attrapp, men som användes för ventilation.
Hastighet: 20 knop, max 24 knop.
Livbåtar: 16 st. i trä, 4 st. hopfällbara s.k. Engelhardtbåtar
Livbåtarnas kapacitet: 1178 passagerare
Livbälten: 3 560 st.

Biljettpris
En enkel biljett från Göteborg via Hull till New York kostade då 181 kr i tredje klass och ca 320 kr i andra klass. (En tredjeklassbiljett kostade mer än vad en vanlig svensk arbetarfamilj betalade i årshyra för en lägenhet)

Vraket
Vraket ligger på 3 800 meters djup ungefär 600 sjömil sydost om Newfoundland. Det lokaliserades av dr Robert Ballard och Jean-Louis Michel under en amerikansk-fransk expedition den 1 september 1985.

Bildtexter:
Titanic lämnar Belfast den 2 april 1912.
Foto: Sjöhistoriska museets arkiv

I utställningen finns bland annat en målning av den
berömda trappan som fanns på Titanic.

Utställningen visar flera återuppbyggda miljöer som hytter
och sviter.
Foto: Musealia

Här finns också många intressanta föremål,
som till exempel passagerarlistor.
Foto: Musealia

Kommentarer

Tore 12:17:35 2009-05-31

Min svärmor, 99 år i höst, hade biljett till returresan hem. Nu blev det inte så, familjen fick ta en annan båt…
Skall bli intressant att se vad hon "missade".