Amerikanska Brunswick – världens största koncern för fritidsbåtar – har lanserat en annorlunda idé för att försöka få kunderna att köpa fler nya båtar. Om kunderna blir arbetslösa betalar företaget upp till 500 amerikanska dollar per månad i ersättning för eventuella avbetalningar. Avtalet gäller den amerikanska marknaden.
Brunswicks nya giv gäller tre av företagets båtmärken: Bayliner, Maxum och Trophy. Kunderna får ersättningen om de mot förmodan förlorar sina jobb inom ett år från det att de har köpt båten.
Programmet har redan startar och kommer att pågå fram till den amerikanska nationaldagen, 4 juli. Idén är ungefär densamma som har använts inom den krisdrabbade bilindustrin i Nordamerika och som har blivit en succé där. Brunswick är det första båtföretaget som försöker anpassa idén till marinbranschen.
– I dagens ekonomi är det viktigt att ta hänsyn till kundernas situation på många sätt, inte minst risken att bli utan jobb, säger Dustan E. McCoy, VD för Brunswick.
Länk: www.brunswick.com