Trots de ekonomiskt svåra tiderna finns det fortfarande båtägare som verkligen satsar stort på båtlivet. De har dock inte så mycket med “normalt” svenskt båtliv att göra utan rör sig i mer ekonomiskt exklusiva kretsar.
Tidigare i vår transporterade Dockwise Yacht Transport’s (DYT) 456 fot (139 meter) SUPER SERVANT 3 (bilden) flera större båtar från Florida till Europa. Längs vägen lastade de av en båt i St. Thomas, fortsatte till Martinique där ytterligare 18 båtar togs ombord och därmed bestod lasten av totalt 32 motor- och segelbåtar till ett värde av 140 miljoner US dollar. Ytterligare ett av rederiets fartyg, den 556 fot (169 meter) långa SUPER SERVANT 4, lämnade Florida någon månad senare med en annan last som också var värd cirka 140 US dollar.
– De flesta båtarna ska till Karibien och Medelhavet för vårens och sommarens kappseglingar och semesterturer, säger DYT:s VD Clemens van der Werf.
– En del av båtarna är charterfartyg medan andra är helt privatägda. Några ska också flyttas till Europa för att visas upp eller vara hem för sina ägare under Cannes filmfestival och Monacos Grand Prix.
DYT:s fartyg är av “sjunkmodell”, det vill säga att de sänks delvis under lastningen och därefter görs de flytande igen. Anledningen till att många yachtägare anlitar särskilda transportbolag för att flytta sina båtar är att det är billigare med tanke på försäkringar och bränsle och att det är tidseffektivt.
Länk: www.yacht-transport.com