Ledningen för Volvo Ocean Race har beslutat att ändra formatet för de stopovers som ingår i tävlingen. Vid en presskonferens på söndagen i Boston presenterade seglingens VD, norrmannen Knut Frostad, en mer detaljerad plan för nästa race.
Fokus för presskonferensen var de förändringar som ska öka värdet för deltagarna och sponsorerna i Volvo Ocean Race. Bland förändringarna märks utvecklingen till renodlade race stopovers, som i de kommande racen blir allt viktigare. Hur detta ska se ut i verkligheten blev dock inte offentligt.
En av nyheterna är dock att stopovers i nästa upplaga av tävlingen blir kortare i tid och mer effektiva. Huvuddelen av aktiviteterna i hamnarna ska ske under finalhelgen, det innebär Pro-Am Race, In-Port Race och starten för kommande leg.
– Det nuvarande formatet med en vecka mellan In-Port Race och legstart gör att stoppen är en vecka längre än de behöver vara. Detta sätter press på hamnbesättningarna för att få båtarna klara snabbt inför In-Port Race och sedan går alla och väntar en extra vecka för att få starta nästa delsträcka, säger Knut Frostad.
– Vi tror att vi kan göra detta mycket mer effektivt och spännande genom att flytta fokus och aktiviteterna till den sista helgen vid varje stopp. Det är då spänningen ska äga rum.
Detta innebär att stopovers blir cirka två veckor långa exklusive målgångsveckan. Första veckan blir det målgång, en “Festival of Sail” i mellanveckan, Pro-Am, In-Port race och leg start tredje veckan.
Efter tillkännagivandet att starten ska gå i Alicante har hela 81 hamnar över hela världen meddelat att de vill vara med som arrangörer i nästa Volvo Ocean Race. Målet är att presentera den slutliga rutten under första kvartalet 2010, enligt arrangörerna.
Länk: www.VolvoOceanRace.org