4 maj, 2009

Adressuppdatering för Båtliv från Posten och CityMail

Från och med föregående nummer av Båtliv får vi adresskorrigeringar från distributörerna, Posten och CityMail. Detta innebär att vi, efter distribution, får tillbaka uppgifter om de adressater där tidningen antingen eftersänts permanent eller inte kunnat delas ut.

De returnerade uppgifterna använder vi för att uppdatera adressregistret (BAS-M). I de fall där det finns uppgifter om permanent eftersändning ändrar vi adressen till den nya. Har distributören inte kunnat dela ut tidningen (felaktig eller okänd adress) stoppas utdelning av Båtliv tillsvidare.

Klubbadministratören kommer att se om någon av klubbens medlemmar berörts. I BAS-M i fliken ”Klubbdata” finns följande text: ”Senaste uppdateringen via posten/citymail som påverkade en medlem i ert register kördes ”datum”. Klicka här för historik.” bild 1. Klickar du på länken ”här” får du en lista över uppdateringar, bild 2.

Om du klickar på ett datum i listan får du fram detaljerad information enligt bild 3. I listan markeras varje person med en ”lampa”. Grön lampa markerar att tidningen gått fram men att det finns en eftersändning till ny adress. En grön adress ändras till ny adress. Gul lampa markerar att tidningen inte gått fram till adressaten och att det inte finns någon ny adress (adressaten okänd).

Vid gul adress stoppas utskick av Båtliv tills vidare. Röd lampa betyder att det ID-nummer vi fått tillbaka från Posten/CityMail inte längre finns i registret. Medlemmen har tagits bort ur registret efter utskicket av Båtliv.

Med hjälp av denna tjänst tror vi att vi kommer att höja kvalitén på adressregistret avsevärt. Dessutom kommer de klubbar som använder BAS-K (”båtklubbsprogrammet”) att få stor hjälp i sin registerhållning.

Patrik Lindqvist, SBU kansli