Stoppet i Boston för deltagarna i Volvo Ocean Race blir cirka tre veckor långt och därmed en efterlängtad chans till vila för besättningarna. “Vi är ganska glada för detta, säger Johnny Smullen, Green Dragons shore manager. Alla hans kollegor håller med efter den 4 900 Nm långa seglingen från Rio de Janeiro till Boston.
De sju båtarna har samtliga lyfts ur vattnet och setts över av sina team. De väntar nu och förbereder sig inför Bostons in-port race, som seglas 9 maj.
Detta innebär att Green Dragon har ett betydligt lättare program än vad som väntar fyra av de övriga båtarna, bland andra Ericsson 3 och Telefonicas båda båtar. De ska i vattnet igen på tisdag.
Dessförinnan väntar en mängd rutinarbete och service, men det är för tillfället påtagligt lugnt i hamnområdet och extrapersonal har kallats in för att ta hand om en del av arbetsuppgifterna.
Telefonica Black verkar, vid en första inspektion, vara mest skadad. Besättningen upplevde en skräckfylld natt när de seglade på en val och fick flera skador. Kollisionen gav flera skador i skrovet och balkarna i båten, speciellt runt kölen, och flera hål i båten ska nu lagas.
Även Telefonica Blue har en lång lista med mindre skador som måste åtgärdas. Bland annat ska kölbladet målas efter att ha fått en del skador under den senaste seglingen.
Ericssons shore manager, Herve Le Quillec, är nöjd med sina båda båtars kondition. Ericsson 4 kom ju först i mål med Ericsson 3 tvåa, bara några minuter efter. Båda två var i fint skick.
“När båtarna vinner en etapp innebär det oftast att de är i bra skick. Vi har en del underhållsarbete att utföra, vilket tar 5-6 dagar, men inget allvarligt har gått sönder på någon av båtarna, säger han.
“Vår båt ser också bra ut och vi har inte behövt ta in någon extrahjälp. Vi har planerat 3-4 dagar för underhållsarbetet, säger Pumas shore manager, Neil Cox som också är på gott humör.
Länk: www.volvooceanrace.org