Sportfiskarnas insamlingsprojekt till förmån för fiske- och miljövård i samarbete med Sveriges rockelit får ett kraftigt tillskott. På Sportfiskemässan i Stockholm i helgen lanseras en ny häftig svensktillverkad rulle i samarbete med redskapsföretaget Abu Garcia. För varje såld Ambassadeur “Ge fan i våra vatten-edition” går en rejäl slant till fiskevård!
Kampanjen Ge fan i våra vatten tillkom efter ett initiativ från sportfiskande rockmusiker som såg det stora behovet av att restaurera och skydda hotade vattenmiljöer. Bland annat har ett samlingsalbum med 12 rockband getts ut och mer än 300000 kr har samlats in till fiskevård. Det första stora projektet som dragits igång med pengar från Ge fan i våra vatten är gäddforskningsprojektet pikereg.se.
I samarbete med Abu Garcia lanseras nu en unik jerkbaitrulle under temat “Ge fan i våra vatten”. Rullen har fått en uppseendeväckande design med projektets neongröna döskalle på gaveln.
– Vi tycker att rockmusikernas initiativ är fantastiskt, och vi vill också bidra på detta sätt. Detta är ju ett sätt att finansiera fiskevården, inte minst riktat mot gäddbestånden längs våra kuster, säger Olle Lidesjö, försäljningschef på Abu Garcia.
Erik Ohlsson, gitarrist i bandet Millencolin och en av initiativtagarna till Ge fan i våra vatten, gillar den nya rullen.
– Stort cred till Abu som ställer upp för fiskevården och rullen är grym, det blir min nya favorit till jerkfisket efter gädda, menar Erik Ohlsson.
Från Sportfiskarna är man naturligtvis stolta och glada över tillskottet till kampanjen Ge fan i våra vatten.
– Vi har tidigare lanserat en skiva, kläder och ett bete. Med den nya rullen blir det ännu mer pengar till fiskevård. Att ett företag som Abu Garcia ställer upp betyder mycket när politikerna sviker och inte skjuter till de pengar som fiskevården behöver, säger Joel Norlin, informationschef på Sportfiskarna.
Rullen visas upp på Sportfiskemässan. Länk: www.sportfiskemassan.se