Golden-Cut 26 har gått från koncept till produktion och trotsar lågkonjunkturen. Tre båtar är sålda till välkända näringslivsprofiler, som därmed ”räddar” verksamheten. Golden-Cut är en klassiskt inspirerad båt där underdelen av skrovet är i plast och resten i trä. Målet är att få en så underhållsfri träbåt som möjligt kombinerat med plastens fördelar gällande till exempel bränsleförbrukning.
Design och konstruktion står den prisbelönta retrodesignern Bo Zolland och båtkonstruktören Håkan Södergren för.
Företaget bakom båten har sålt tre stycken Golden-Cut 26 båtar till tre välkända näringslivsprofiler. De första fem båtarna ska vara klara till årets båtsäsong.
Efter nästan två års förberedelser vann Richard Granberg i somras Tjustbygdens Sparbanks Idépristävling med sitt lite annorlunda båtprojekt, en klassiskt inspirerad båt där underdelen av skrovet är i plast och resten i trä. Målet är att få en så underhållsfri träbåt som möjligt kombinerat med plastskrovets fördelar vid tillverkningen och till exempel bränsleförbrukning.
Arbetet runt Golden-Cut projektet har i all tysthet fortsatt efter vinsten i Idépristävlingen. Slutresultatet är ett turkiskt/svenskt marint samarbete.
– Den största svårigheten utöver konjunkturen och finansieringen har varit att hitta högkvalitativ träbåtsbyggarkompetens. Eftersom jag vill att Golden-Cut ska vara en Västerviksbaserad båt där de duktiga lokala underleverantörerna medverkar så har jag utgått därifrån. Men för serietillverkning krävs fler med träbåtskompetens än vad som går att uppbåda. Så efter att ha tittat runt i bland annat Ukraina fann jag vad jag sökte i Turkiet, säger Richard Granberg (lilla bilden nedan).
I Turkiet finns flera skickliga träbåtsvarv, som även arbetar med legotillverkning åt varv i Europa. Det turkiska varv som Golden-Cut samarbetar med är ett familjedrivet företag som drivs av tredje generationen med cirka 35 anställda. Varvet arbetar framförallt med trä men även plastskrov samt kombinationer av de båda, vilket var ypperligt för Golden-Cut:s konstruktion.
Skrovet byggs i Turkiet och båten slutmonteras och kvalitetssäkras i Västervik samt CEcertifieras av Svenska DNV innan leverans. En av de tiotalet lokala underleverantörer som är engagerade är M-Design, som tar fram dynor och kapell.
– När jag fick Golden-Cut presenterad för mig, blev jag så tagen av konceptet att alla andra båtar blev ointressanta. Nu går jag bara och väntar på att få den levererad, säger Mats Gabrielsson.
De andra välkända kunderna är Sven Hagströmer och Richard Båge.
– När jag råkade stötta på de tre personerna så tog jag tillfället i akt att berätta om Golden-Cut projektet. Jag hade dock aldrig kunnat drömma om att de skulle köpa var sin båt. Men man behöver definitivt inte vara känd eller ekonomiskt oberoende för att köpa en Golden-Cut, nu har det bara råkat bli så. Tilläger Richard Granberg.
De första fem båtarna kommer att vara klara under sommaren 2009, en båt finns i nuläget kvar till försäljning medan den femte kommer att visas upp i olika sammanhang. Till hösten kommer produktionen att sätta igång på allvar inför säsongen 2010. Export är redan planerad då stort intresse redan visats från i första hand Europa och USA.
Länk: www.golden-cut.se