16 januari, 2009

Ericsson Racing Team planerar för tuff etapp

SINGAPORE (16 januari 2009) – Etapp fyra av Volvo Ocean Race, från Singapore till kinesiska Qingdao, är en 2500 sjömil lång resa från sommar och temperaturer runt 25 plusgrader till vinter med flera minusgrader. Det är också en resa som kan bryta ner både båtar och manskap.

Etappen upp till Qingdao, som var skådeplats för de olympiska seglingarna för ett halvår sedan, kommer troligen att bjuda på nordliga vindar mellan 15 och 25 knop. Det betyder att båtarna kommer att kryssa sig up genom vågor som kan bli 7-8 meter höga

– Sibiriska högtrycket från Mongoliet är vädersystemet som kommer att avgöra hur vindarna blir. Och det är ett av världens starkaste högtryckssystem, säger Ericsson Racing Teams meteorolog Chris Bedford och fortsätter:

– Det är i princip en förlängning av kall luft från nordpolen. Samtidigt kommer större delen av etappen att bjuda på varma vattentemperaturer. När kall luft blandas med varmt vatten förändras trycket och där det ändras snabbt får du massor av vind.

Bedford rankar etappens svårighetsgrad som 10 på en 10-gradig skala. Och en som inte är helt tillfreds med vad som väntar är Magnus Olsson, skeppare på Ericsson 3.

– Jag kan inte säga att jag ser fram mot den här etappen. Och det gör nog ingen annan i besättningen heller, säger Magnus.

Ur en rent taktisk synvinkel kan etappen delas in i tre delar

Den första delen från Singapore till Taiwan bjuder på varma vatten (+20-25 grader) i Sydkinesiska havet. Det finns atoller att ta hänsyn till väster om Filippinerna och också starka strömmar.

Del två handlar om Taiwan. Besättningarna kan välja mellan att gå öster om ön eller mellan Taiwan och det kinesiska fastlandet. Öster om Taiwan finns den japanska strömmen som skickar varmt vatten till Japan. Havsbottnen stiger kraftigt här och påverkar vågmönstret.

Att välja sundet mellan Taiwan och Kina bjuder också på svårigheter. Eftersom det är smalt (97 nautiska mil) påverkas både vindar och strömmar. De som fått nog av hård motsjö i Sydkinesiska havet väljer nog ändå att gå i sundet.

Segling utanför Kinas kust kan erbjuda en fristad i form av lätta vindar och plattare hav. Det är en något kortare väg som dock kan ta längre tid med lättare vindar och många slag som krävs om båtarna ska hålla sig nära kusten.

På del tre, norr om Taiwan, sjunker temperaturen vid vattenytan till 10 till 15 grader. Samtidigt vrider vinden troligen från nordost till nordväst när Taiwan passerats.

– Och det finns en risk för lätta vindar både utanför Taiwan och söder om Qingdao. Men en sak är säker. Det kommer att bli kryss hela vägen, säger Chris Bedford.

NUVARANDE STÄLLNING I VOLVO OCEAN RACE
1. Ericsson 4, 39 poäng
2. Telefónica Blue, 33.5
3. Puma, 31
4. Ericsson 3, 24
5. Green Dragon, 22.5
6. Telefónica Black, 22
7. Team Russia, 10
8. Delta Lloyd, 10

Länk: www.ericssonracingteam.com