4 december, 2008

C G Petterssons flaggskepp räddat

Viking X – den mest omskrivna av alla Petterssonbåtar – lämnar nu vattnen och flyttar upp för gott på land som museiföremål. Viking X stod färdig 1925 och ritades av den legendariske båtkonstruktören Carl Gustaf Pettersson. Samma år gjorde C G Pettersson en berömd långresa runt Skandinavien för att visa upp sitt mästerverk. Med sig ombord hade han författaren Ragnar Holmström, direktör Barcklind, fotografen Halling samt en levande maskot: grönapan Jocke.

Den 20 juli 1925 lämnade de Stockholm i åska och hällregn. Pentainombordaren på åtta hästkrafter gav en toppfart på sju knop. Den 9 augusti rundades Falsterbo, 24 augusti anlöptes Oslo, 29 augusti klarade man Fiskarebådan, 26 september löpte man in i Trondheims hamn och 9 oktober förtöjde man i Narvik. Där lastades båten på tåget. I Luleå sjösattes Viking X igen och färden fortsatte i vinterväder. Efter 15 veckor var man åter i Stockholm.

Sjöhistoriska museet har köpt Viking X av Gunnar Fritz-Crone som 1980 själv gjorde om långresan.

– Det var dags för Viking X att bli en museibåt. Visst hade det gått att fortsätta åka med henne men man hade blivit tvungen att byta ut många originaldelar. Vi kommer inte att sjösätta Viking X. Vi ska lacka henne men i övrigt bevara henne som hon är, det känns bäst så, säger intendent Eva Berglund Thörnblom.

Viking X kommer att placeras i Båthall 2 på Galärvarvet där Sjöhistoriska museet har sin originalbåtsamling. Båthall 2 håller öppet för besökare under sommarmånaderna.

Petterssonfakta:
C G Pettersson (1876–1953) ritade över 1 000 båtritningar, allt från jollar till stora fartyg. Typiska kännetecken på motorbåtarna är att de är långsmala och har rak stäv. De har ofta ett “öra” – en karakteristisk rundad övergång från fördäcket till skarndäck. Typiska är också de runda ventilerna.

C G Pettersson ritade inte bara båtar utan gav också namn åt en båttyp som kom till under 1920-talet. Även båtar ritade av andra konstruktörer men med karaktäristiska drag benämns som “Petterssonare”. Hur många ”Petterssonbåtar” som byggdes är det ingen som vet.

I och med förvärvet av Viking X har Sjöhistoriska museet nu i sin samling för första gången en äkta Petterssonbåt.

Bilden:
Viking X på väg in i Båthall 2. Foto: Anneli Karlsson