Att inte lämna något åt slumpen har varit Gunde Svans recept för framgång både som skidåkare och som Tv-programledare. Som chef för svenska landslaget i längdskidåkning fortsätter världs- och olympiamästaren i samma anda. Inför världscupspremiären i Gällivare den 22 november presenterar han tillsammans med Scania en nyhet som ska ta de svenska skidåkarna mot nya höjder: En skräddarsydd vallalastbil!
– Jag ser alltid en fördel med att vara först. Med den här lastbilen tar vi täten när det gäller vallaservice. Den ger en mental fördel för de aktiva, men den innebär framför allt en effektivare vallningsservice och en avsevärt förbättrad arbetsmiljö för våra vallare. Lastbilen är en innovation som ska ge vårt svenska topplag världens bästa vallaservice. Förhoppningsvis tar det några år innan våra konkurrenter lyckas kopiera det här konceptet, säger Gunde Svan.
Med denna unika lastbil går Scania in som teamsponsor för landslaget i längdskidåkning. Avtalet med Svenska Skidförbundet löper över två år.
– Svensk längdskidåkning har precis som Scania ett starkt internationellt varumärke och skidåkare i världseliten står för många egenskaper som stämmer överens med hur våra produkter uppfattas, säger Scanias informationsdirektör Erik Ljungberg.
Gunde Svan satsar inför årets säsong extra på helheten i laget, där stödet till de aktiva i form av tillgång till tränare, vallare och andra nyckelfunktioner har utökats. Att det är viktigt att satsa på helheten är en inställning som stämmer väl överens med hur Scania ser på stödet till sina kunder.
– För att varje individ i laget ska kunna prestera sitt bästa på tävlingarna krävs att det finns en organisation bakom som stöttar de aktiva. Ett bra servicenätverk är lika viktigt för Charlotte Kalla, Emil Jönsson och de övriga åkarna i Ski Team Sweden som det är för Scanias kunder, säger Erik Ljungberg.
Specialbyggd med standardkomponenter
Lastbilen väcker uppmärksamhet redan från utsidan. Inte bara därför att den är lackerad i svenska flaggans färger och landslagets logotype, utan också för dess ovanligt stora, fyradörrars hytt med beteckningen Scania CrewCab. Den är mycket uppskattad av kunder som har behov av en hytt med plats för många passagerare, som till exempel brandkårer och andra utryckningsfordon.
Inne i den drygt tre meter långa hytten finns sju sittplatser, och en våning upp finns två sovplatser. Utrustning som kylskåp, kaffebryggare och mikrovågsugn gör hytten till både en bekväm arbetsplats och ett ställe för mat och avkoppling.
Längs väggarna inne i det nästan 20 kvadratmeter stora skåpet finns gott om förvaringsutrymmen med plats för vallor och utrustning, liksom bänkar där sju servicetekniker samtidigt kan arbeta med att förbereda landslagsåkarnas skidor. Längst bak finns en sinnrikt konstruerad förvaringsmodul med plats för 400 par skidor. När bilen står uppställd, skjuts modulen bakåt och ut från skåpet, så att golvytan frigörs.
Lastbilen är också utrustad med ett eget elverk, som gör hela ekipaget självförsörjande med el för belysning, värme och ventilation på platser där det inte finns möjlighet att ansluta till det allmänna elnätet
Skidlandslagets vallachef Larry Poromaa är nöjd med bygget och övertygad om att lastbilen kommer att bli ett lyft och en konkurrensfördel.
− Lastbilen kommer att göra stor skillnad. Vi får en arbetsmiljö som slår allt som tidigare skådats i vallasammanhang. Vi som sköter vallningen blir också mycket effektivare och kommer att kunna testa många fler skidor både mellan och under tävlingarna. Hanteringen av lagets material blir mycket smidigare, och skidorna kommer att sparas från de skavanker som brukar uppstå under transport. Det är härligt att vi ligger före våra konkurrenter, säger Larry Poromaa.
Vallalastbilen är inte bara en innovation som ska höja nivån på servicen till de svenska landslagsåkarna. Även lagets sponsorer tas till högre höjder − via en trappa som leder upp till en exklusiv åskådarplats på lastbilsskåpets tak.