21 november, 2008

Två nya effektklasser gör Volvo Penta IPS starkare

Med IPS-systemet så har Volvo Penta revolutionerat marknaden för traditionella inombordsinstallationer. Med nya och större drivenheter breddar nu Volvo Penta IPS-konceptet med ytterligare två effektklasser: IPS900 och IPS800. De nya paketen kommer att kunna installeras i båtar på upp till 100 fot och därmed erbjuda aldrig tidigare skådade egenskaper för miljö, manövrering, komfort och prestanda i denna typ av båtar.

Volvo Penta IPS är det världsledande systemet i båtbranschen för s k pod-installationer. Sedan lanseringen 2005 har Volvo Penta med hjälp av IPS-systemet successivt tagit allt större andel av inombordsmarknaden. Och tack vare systemets stora flexibilitet med multipla installationer erbjuds IPS nu i allt fler olika båttyper – ända upp till 100 fot.

Motorerna i IPS-systemet har hittills varit Volvo Pentas 4- och 6-liters dieselmotorer på maximalt 435 hk. Nu lanseras två helt nya effektklasser med större drivenheter och större motorer.

Kraftfullare drivenheter
Större motorer med högre effekter och mer än dubbelt så höga vridmoment ställer stora krav på drivenheterna. Till IPS800 och IPS900 har Volvo Penta därför utvecklat en större och avsevärt kraftfullare IPS-drivenhet samt en ny serie propellrar.

Den större drivenheten har med sig alla de fördelar och egenskaper som gjort det ursprungliga IPS-systemet så framgångsrikt.

Undervattenskropp och propellrar har utvecklats med hjälp av mycket avancerade datormodeller tillsammans med omfattande provning i kavitationstunnel och test i båt. Resultatet är ett integrerat system för framdrivning med mycket hög effektivitet. Båtägaren får avsevärt lägre bränsleförbrukning och avgasemissioner samt branschens bästa egenskaper för prestanda, komfort och manöverbarhet med den uppmärksammade joystickfunktionen.

Precis som till tidigare drivenheter är propellerserien systematisk, vilket innebär att båtbyggaren väljer propeller efter IPS-modell och toppfart på båten.

11-litersmotor
Motorn för de nya effektklasserna är Volvo Pentas 11-litersmotor, D11, på 700 hk resp 600 hk. Motorn är utrustad med en twin-entry turbo som möjliggör s k pulsladdning, en teknik som tillsammans med en mekanisk kompressor ger kraftigt vridmoment från låga varvtal. I kombination med de större IPS-dreven och de dubbla framåtriktade, motroterande propellrarna ger detta mycket snabb acceleration och omedelbar respons på förarens kommandon.

Den högre effektiviteten ger IPS900 och IPS800 bättre prestanda i kombination med lägre bränsleförbrukning och – inte minst – lägre totala emissioner. Komforten med sänkt ljud och vibrationer är dessutom påtagligt bättre i de båtar som har IPS jämfört med de båtar som har rak axel.

Multipla installationer
IPS-systemet finns vanligtvis som dubbelinstallation, men för att kunna erbjuda systemet för större båtar finns IPS även som trippelinstallation och kvadrupelinstallation. Det innebär att IPS-systemet nu täcker in båtar från storleksklassen 40 fot ända upp till 100 fot.

En quad-installation av Volvo Penta IPS900 ger motsvarande 3.600 hästkrafter. Bränsleförbrukning och räckvidd förbättras med drygt 30 procent jämfört med båtar som har traditionell axelinstallation. Båten blir samtidigt tystare, renare – och får avsevärt bättre prestanda.

För båtföraren innebär det ingen skillnad om båten drivs med två, tre eller fyra IPS-system. Gas och växling sker på samma sätt. Inga ytterligare reglage behövs.

IPS-enheterna är kompakta vilket möjliggör helt nya och djärva designlösningar för båtarna. Ombordplatsen blir mycket större samtidigt som båtbyggarnas installationstider reduceras med 50% och i en del fall ännu mer.

De nya IPS800 och IPS900 kommer att finnas tillgängliga fr o m våren 2009.

Tekniska data
Modellbeteckning IPS800 IPS900
Cylindervolym 10,8 l 10,8 l
Motortyp Rak 6-cylindrig rak 6-cylindrig
Vevaxeleffekt
vid 2300 v/min
600 hk (441 kW)

700 hk (515 kW)

Laddning Twin-entry turbo och mekanisk kompressor med laddluftkylare
Fartområde 28 till 40 knops toppfart

Länk: www.volvopenta.se