Svensk segling är i bra trim, men 2009 görs nya satsningar för att ytterligare vässa våra möjligheter att ta guld och medaljer i OS och de internationella mästerskapen. Några projekt avslöjades på Brandspots årliga seglingsforum MeetingSpot på onsdagen. Seglarförbundet elitsatsar inför OS 2012 i London. Två svenska elitseglare satsar på prestigeserien TP52 i Medelhavet. I Volvo Ocean Race ligger den svenska satsningen i topp.
Elitmönstringen i svensk segling ökar inför 2009 och flera olika svenska projekt i elitklass planeras. Det framkom på konsultföretaget Brandspots årliga seglingsforum MeetingSpot i samband med Scandinavian Boat Show på onsdagen.
Satsningen på seglings-OS 2012 i England har börjat och Internationella seglingsförbundet, ISAF, kommer i nästa vecka att besluta om vilka båtar som OS i London/Weymouth skall avgöras i. En medaljklass försvinner, det blir därmed bara tio klasser istället för somt tidigare 11 och 380 seglare istället för 400 i OS. De nationella förbunden och klassförbunden har varit involverade i processen om vilken klass som ska slopas.
– Efter intensiva diskussioner har det blivit klart att flerskrovsklassen Tornado försvinner, förklarar Björn Unger, som gör sin andra fyraårsperiod som ordförande i ISAFs Event Committee.
En av Event Committees viktigare uppgifter är enligt Björn Unger att skapa ett tävlingsformat för bl a OS-tävlingar som kan leverera TV-tittare.
– Segling ska bli lätt och spännande att följa, bland annat genom finalavgörande i det s k Medal Races med dubbla poäng, som vi såg i årets OS, där alla tvingas delta, ett seglingens tie-break.
Svenska Seglarförbundet vässar sin satsning på elitseglare, för att inför nästa OS gallra fram en trupp som ännu bättre klarar den ökande internationella konkurrensen, med sikte på fler OS-medaljer.
– Vi har gjort en hel del bra i satsningen mot 2008, bland annat inom materialutveckling. Just nu pågår en utvärdering av denna satsning och målet är att kunna ta fler medaljer i OS 2012, säger Stefan Rahm.
– Utan att gå händelserna i förväg handlar det om att skapa bättre träning på hemmaplan för att skapa ett tryck från yngre seglare underifrån samtidigt som vi måste vässa formen för de allra bästa. Det kommer att ställas ännu tuffare krav på att seglarna förbättrar sina svaga områden. Vi måste få bättre utdelning på våra chanser och för att kunna prestera bättre i de avgörande medaljracen behöver vi förbättra starter och båttaktik, berättar Svenska Seglarförbundets förbundsdirektör och sportchef Stefan Rahm.
Internationellt har den spektakulära TP52-klassen blivit dominerande i bankappsegling för storbåtar och flera av America’s Cup-teamen storsatsar i Medelhavets stora seglingsklass. Nästa år satsar två svenska toppseglare på serien som drar många miljoner TV-tittare, stora företagssponsorer och flera av världens främsta seglingsteam.
Redan förra året klev en svensk seglingsdoldis fram i rampljuset och vann serien i sitt första försök. Torbjörn Törnqvist, svensk affärsman, hade ett tuffare andra år och blev fyra, men satsar 2009 med Russel Coutts som taktiker.
Då kliver också Magnus Holmberg, skeppare på den svenska America’s Cup-båten Victory Challenge, in i TP52-cirkusen tillsammans med sin taktiker från Match racing, Charlie McGee.
– Vi har blivit engagerade av det italienska Audi Q8-teamet som har seglare från America’s Cups Luna Rossa-team, berättar Magnus Holmberg.
– Detta är en mycket prestigefylld serie och varje team har en väldigt hög nivå och drivs som America’s Cup-team i miniatyr. Vi kommer att jobba hela året med att hjälpa teamet att utveckla och modifiera båt, teknik, taktik och segling.
Foto: Pedro Martinez.