Det blåser kring mästerseglaren Pelle Pettersons varumärke för seglarkläder, Pelle P, som nu expanderar kraftigt i Norden. Det amerikanska klädmärket Pelle Pelle har fått PRV (Patent- och Registreringsverket) att ändra sitt godkännande för varumärket Pelle P, baserat på risken att bli förväxlade med varandra. Men nu blåser det mildare vindar. Pelle Petterson räknar med att få gehör i nästa instans, Patentbesvärsrätten, för att varumärkena är helt olika och tror också på en överenskommelse med Pelle Pelle om att varumärkena kan samexistera.
– Vi är övertygade om att PRVs beslut kommer att ändras i Patentbesvärsrätten, och att vi får behålla vårt registrerade varumärke Pelle P. Företagen har helt olika målgrupper och typ av kläder och vi har gott hopp om att Pelle Pelle också håller med om detta, säger Christina Berggren, Pelle Pettersons juridiska ombud på advokatbyrån MAQS. Hon förklarar att det inte är ovanligt med invändningar kring företags varumärken, men att de flesta varumärkesfrågor oftast löses mellan företagen.
Svenska Pelle Petterson har tagit upp frågan om en överenskommelse om hur varumärkena kan existera vid sidan av varandra med amerikanska Pelle Pelle sedan en tid tillbaka och i det svenska klädföretaget hoppas man på en snar lösning. Pelle Pelle (Pelle betyder läder på italienska) säljer skinnkläder med design som s k Street wear, men inte alls riktat till de marina målgrupperna. Varumärket Pelle P är helt inriktat på tekniska seglarkläder och marina fritidskläder.
– Antingen kommer Patentbesvärsrätten att ändra PRV:s beslut eller så kommer vi överens med Pelle Pelle om hur varumärkena ska användas, säger Christina Berggren.
Pelle Petterson är ett starkt varumärke inom den marina sektorn. Den kände seglaren är inte bara olympisk mästare utan även prisad designer av en mängd bilar och båtar, bland annat Volvo P1800, Maxi segelbåtar och Nimbus motorbåtar. Han var tidigt ute med att skydda sina varumärken och har nu skydd för bland annat Pelle Petterson Yachting, PPY Production, Pelle Petterson, Pelle P och figurmärket P.
Klädvarumärket Pelle P är på stark frammarsch med helt nya kollektioner för tekniskt avancerade seglarkläder och marina fritidskläder. De designas av Pelle Pettersons dotter Cecilia Petterson som också är majoritetsägare och vd i företaget PPY Production AB, som producerar och marknadsför kläderna under varumärket Pelle P.
– Vi upplever ett mycket stort intresse för Pelle P, flera kända och internationella kappseglarteam använder våra kläder. Våra nya kollektioner har gått hem hos målgrupperna och vi har mer än fördubblat antalet återförsäljare i Norden och Europa, berättar Cecilia Petterson.
– Vi storsatsar nu på att bygga ut varumärket Pelle P i hela Europa och målsättningen är att etablera Pelle P internationellt som ett ledande varumärke inom seglarkläder.