Efter andra dagens bansegling och sextimmarssegling i ORC International Championship klättrade finska båten Alfa Romeo från gårdagens femteplats till tredjeplats och knuffade därmed ner Bengt FalkenbergsTeknova till fjärde platsen. I toppen behåller Data Communication ledningen följd av Du Soleil II.
Först i mål på sextimmarsseglingen blev dock norska båten More Chaos med Audar Rune Sundvall som skeppare. Vinnare av dagens bansegling blev tyska båten Patent3 med Juergen Klinghardt och hans besättning, som vann tyska mästerskapet i år. Finska båten Alfa Romeo, med Jani Lethi som rorsman, brukar alltid vara med och slåss i täten i stora sammanhang. Vi får se om de nöjer sig med tredjeplatsen när tre banseglingar återstår på torsdagen och en 24-timmarssegling under fredag-lördag. Ledarbåtens skeppare Ralf Aspholm har ett meriterande svenskt mästerskap med i bagaget. Ingvar Hertzman i Du Soleil II blev i år etta i VM i Corinthin Trophe, som är amatörernas pris. Totalsegrare i VM blev Christian Plump i Beluga Sailing som nu ligger på femte plats.
Dagens enda bansegling med två starter kunde genomföras i nära nog ideala förhållanden; sydostlig vind och med en vindstyrka på 5 – 6 meter i sekunden. Kryssmärket låg in mot Marstrand, vilket gjorde att seglingen var mycket publikvänlig om man befann sig vid Skallens fyr.
– Det var stor spridning på fältet efter start där man använde hela linjen. Som seglingsledare var det roligt att se att banan var så lagd att att man kunde göra olika bedömningar och välja att gå såväl babord som styrbord, säger seglingsledaren Bert Isaksson.
– Starten på sextimmarsseglingen var exemplarisk – som tagen ur skolboken. Det gällde båda startgrupperna, där starterna gick med fem minuters mellanrum. Vinden var sydsydost vid banan och ganska stabil. Vinden var dock starkare än under morgonen när banan planerades, vilket fick till följd att första båten kom in redan efter fyra timmar, säger Bert Isaksson.
Alla båtarna var inne inom fem timmar från start. Något som förstås gladde seglarna som slitit hårt. Under morgondagen är tre banseglingar planerade. De två första dagarnas seglingar räcker i och för sig till för att tävlingen ska kunna räknas som ett europamästerskap, men genomförs ytterligare tre har de tävlande möjlighet att stryka en.
– Vad beträffar vädret tror jag säkert att det ska gå att genomföra tre banseglingar till. Vinden kommer inte att öka markant i morgon, kanske 6 – 9 meter i sekunden. Men på fredag kan det bli hårdare – om inte orkan så i alla fall kuling, säger tävlingens meteorolog Anna-Karin Bergström.
Tävlingsledaren Kerstin Holmberg är glad och nöjd över att tävlingen gått att genomföra på ett bra sätt och att EM redan är i hamn.
– Funktionärsgruppen har varit enastående. Fått saker att flyta på ett bra sätt och skapat god stämning såväl inom gruppen som bland seglarna, berömmer Kerstin Holmberg.
Hon berättar också att båtarna kommer att vara utrustade med transpondrar så att man kan följa tävlingen på webben under 24-timmarsseglingen. Det gör man via GKSS hemsida www.gkss.se. För EM går starten klockan 12.00 på fredag och för Göteborg Offshore Race sker starten klockan 13.00. Starterna kan följas från Skallens fyr om man inte går ut med egen båt. Målgången under lördagen kommer att ske vid södra infarten till Marstrand strax väster om Strandverket. De första båtarna väntas in under förmiddagen.
Text och foto: Alf Tornberg
Bilden:
Här försvinner dagens Offshore Race-vinnare More Chaos i de långa vågorna vid starten.